Análise linguística, ensino e formação em contextos multilíngues: reflexões à luz da Sociolinguística e dos Estudos Dialógicos da Linguagem

Authors

  • Maridelma Martins Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, Foz do Iguaçu
  • Mariangela Lunardelli Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Keywords:

Estudos Dialógicos da Linguagem. Sociolinguística. Contextos Multilíngues. Gêneros discursivos

Abstract

The Linguistic Analysis, Teaching and Training Research Group (ALEF)/CNPq was created with three objectives: i) work on linguistic aspects (at lexical, semantic, morphosyntactic and variation levels); ii) propose teaching (teaching materials, linguistic analysis methodologies, reading, writing, textual production and reworking); iii) offer continuing training to basic education teachers. For this article, we selected six studies that have already been carried out and completed, which meet these objectives. The methodologies used are all qualitative, basic and/or applied, with procedures that range from bibliographic and documentary research to field research – survey, ethnographic, case study, action research. Two theories drive the analyses: Sociolinguistics, based on Labov, and Dialogical Language Studies, via the Bakhtin Circle. Regarding the research discussed here, we summarize the results in three considerations: i) the lack of knowledge and application of Sociolinguistic theory by teachers and basic education in general; ii) the implementation of configurations of different speech genres and their teaching in the classroom; and iii) the urgent proposal of public educational policies aimed at welcoming (im)migrants in basic education schools in Foz do Iguaçu - PR.

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Author Biographies

Maridelma Martins, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, Foz do Iguaçu

Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, campus de Foz do Iguaçu e do  Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ensino (PPGEn). Doutora em Linguística e Língua Portuguesa e Mestre em Letras pela Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”,  CAr.. Líder do Grupo de Pesquisa Análise Linguística, Ensino e Formação (ALEF) (Capes/CNPq). 

Mariangela Lunardelli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Professora associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, campus de Foz do Iguaçu, atuando na graduação – no Curso de Letras; e na pós-graduação – no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Ensino (PPGEn). Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. Pela mesma universidade, é Mestre em Letras e graduada em Letras Português-Francês. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Análise Linguística, Ensino e Formação (ALEF) (Capes/CNPq) e coordenadora do projeto de pesquisa “Práticas de linguagem, ensino e formação de professores em contextos multilíngues: estudos sociolinguísticos e dialógicos”.

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Published

2024-12-14

How to Cite

MARTINS, Maridelma; LUNARDELLI, Mariangela. Análise linguística, ensino e formação em contextos multilíngues: reflexões à luz da Sociolinguística e dos Estudos Dialógicos da Linguagem. Revista Leitura, [S. l.], n. 83, p. 260–275, 2024. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/18053. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Grupos de pesquisa em línguas no Brasil: reflexões teórico-metodológicas em cont

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