Inclusion of students with disabilities in Alagoas

PEE-AL in question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p411-429

Keywords:

School Inclusion, Students with Disabilities, Alagoas Schools, Legislation

Abstract

This work aims to reflect on the process of Inclusion of students with disabilities within the scope of the School Network in Alagoas. In this aspect, we sought to analyze how the State of Alagoas is politically organized to implement a quality education for these students. Therefore, the State Education Plan (PEE-AL) was analyzed, more specifically the Goal 04, which deals with the inclusion of students with disabilities. It is understood that the referred document is a public educational policy of the State, so it should really be implemented throughout the State Network and in the municipalities. We sought as a qualitative research approach, based on document analysis of the PEE-AL. This investigation demonstrated that there is a legal advance for the inclusion of students with disabilities in Alagoas in the last decades, mainly through the construction of documents that allowed and gave visibility to these subjects, however there are still many difficulties in the inclusion process in schools. In this sense, we can see that the term Inclusion has been widely debated in the Educational area in Alagoas, but in practice it is observed that little has been done to include these students in public schools in Alagoas.

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Author Biographies

Mariane de Lima Vasconcellos Costa, Rede Municipal de São Miguel dos Campos-AL

Professora de Artes e de inglês. Especialização em Psicopedagogia.

Valéria Campos Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Professora da Universidade Federal de Alagoas - CEDU/UFAL. Doutora pelo Programa de Pós Graduação CEDU-UFAL, Possui Mestrado em Educação CEDUUFAL (2009), graduação em Pedagogia e Letras. Especialização em Formação de Professores da EJA - CEDU/UFAL(2006). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação, Currículo e Diversidades,Vinculada ao grupo de pesquisas Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos. Foi professora da Rede Municipal de Maceió, e da Rede Estadual de Alagoas. Foi coordenadora adjunta do PNAIC - Alagoas. Tem experiência na área de Letras e Pedagogia, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Currículo Escolar, Alfabetização, Letramento,Formação de Professores, Educação de Jovens e Adultos- EJA, Avaliação.

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Published

2022-04-27

How to Cite

COSTA, Mariane de Lima Vasconcellos; CAVALCANTE, Valéria Campos. Inclusion of students with disabilities in Alagoas: PEE-AL in question. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 411–429, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p411-429. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11165. Acesso em: 28 oct. 2024.

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