The challenges of teacher education for acting in the context of inclusive school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp282-297

Keywords:

Inclusive Education, Teacher Education, Elementary School, Specialized Educational Service.

Abstract

Inclusive Education understands the school as a space for everyone, favoring diversity insofar as it seeks to host the differences to meet the needs and specificities of each individual. This work aims to reflect about the challenges of teacher education to work in inclusive school, analyzing its fragilities and potentialities. It was used as methodology the bibliographic research, and the experience report, through which the benefits of the Resources Class for the development of a child with down syndrome were verified. Through the study, it was inferred that the mandatory inclusion of the students with disabilities in the regular school system was a relevant achievement for those people who for centuries had their rights denied, but there are still fragilities in the public care policies that prevent inclusion happens.

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Author Biographies

Jailda Evangelista do Nascimento Carvalho, Secretaria de Educação do Estado de Sergipe (SEDUC-SE)

Doutorado em Educação pelo Núcleo de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS/2019). Mestrado em Educação (UFS/2013); Graduação em Pedagogia (UVA,2004); Licenciatura em Língua Portuguesa (FACIBA-2013). Especialização em Metodologias de Ensino para Educação Básica (UFS, 2009),Especialização em Gestão Escolar (Faculdade João Calvino, 2012), Especialização em Libras e em Atendimento Educacional Especializado- AEE (FAVENI/2019), é Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais (UFS); Pesquisadora do Observatório de Educação (UFS). Atualmente é professora efetiva da rede municipal de ensino no município de Coronel João Sá/BA ) e do Estado de Sergipe. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em coordenação, Educação Indígena, Educação do Campo e Classe Multisseriada. No Ensino Superior tem experiências com tutoria na Universidade Federal de Sergipe (UFS), como docente na Faculdade Zacarias de Góes e coordenação de cursos de especialização na Faculdade João Calvino.

Jose Batista de Souza, Faculdade do Nordeste da Bahia

Mestre em Letras pela Universidade Federal de Sergipe. Professor das Redes Municipal e Estadual da Bahia e da Faculdade do Nordeste da Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação - FOPTIC/UFS, do Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade - EDUCON/UFS, e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação - PAIDÉIA/FANEB.

Alecrisson da Silva, Secretaria de Educação do Estado de Sergipe (SEDUC-SE)

Possui graduação em Letras Vernáculas pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais - AGES (2007). É Especialista em Língua Portuguesa (Faculdade Pio Décimo - 2010, Faculdade João Calvino - 2012) e é Mestre em Letras pela Universidade Federal de Sergipe (2017). Atualmente é professor de língua portuguesa no Colégio Municipal Coronel João Sá (Coronel João Sá - BA) e no Colégio Estadual Professor Artur Fortes (Carira - SE). Tem experiência na área de Estudos Linguísticos, com ênfase em Estudos Críticos do Discurso.

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Published

2021-09-29

How to Cite

CARVALHO, Jailda Evangelista do Nascimento; SOUZA, Jose Batista de; SILVA, Alecrisson da. The challenges of teacher education for acting in the context of inclusive school. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 282–297, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp282-297. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12116. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

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