School and reading teaching in times of fake news

a proposal for the early years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p154-173

Keywords:

School, Reading practices, Fake News

Abstract

It presents a methodological proposal for reading aimed at the 5th year of Elementary School and its main objective is to highlight the role of the school in the fight against fake news. It is based on a critical perspective of reading (SILVA, 1998, 2008) and problematizes the phenomenon of fake news (PIETROBON, 2020); CHRISTOFOLETTI (2018). It proposes the reading of two cartoons based on their compositional structure, content, and language style (BAKHTIN, 2000), with a focus on the skills proposed by the National Common Curriculum Base (BNCC). It concludes that teaching to read critically - one of the social roles of the school - is to fight against barbarism, lies and the spread of hate, present in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio José de Lima Winchuar, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO/PR)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná – (PPGE-UFPR), na linha de Cultura, escola e Processos Formativos em Educação. Membro do Grupo de Pesquisa Campo, Movimentos Sociais e Educação do Campo (UNICENTRO/CNPQ). Professor do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO) e Professor na Secretaria Municipal de Educação de Guarapuava-PR (SEMEC). ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-9486-3111 Email: mwinchuar@gmail.com

Diego Paiva Bahls

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (PPGE - UFPR) na linha de pesquisa Educação - diversidade, desigualdade e diferença social. Pesquisador do Grupo Interdisciplinar em Linguagem, Diferença e Subjetivação - GILDA, (UFPR/CNPq) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil – GEPEDIN (UNICENTRO/CNPQ). Professor na Secretaria Municipal de Educação de Guarapuava-PR (SEMEC) e Pedagogo na Secretaria Estadual de Educação do Paraná (SEED).  E-mail: diegobahls09@gmail.com  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2264-454X

Maria Josélia Zanlorenzi, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNCENTRO/PR)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho - FCT/UNESP, campus Presidente Prudente - SP. Professora do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO/PR). Membro do Grupo de estudos e pesquisas sobre escola pública e profissionais da educação (GEPEPPE/UNESP/CNPQ) e Grupo de Pesquisa em Trabalho, Educação e História (UNICENTRO/CNPQ). E-mail: mjzanlorenzi@hotmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0522-1761

 

References

ABREU, Márcia. Percurso da leitura. In: ABREU, Márcia (Organizadora). Leitura, história e história da leitura. São Paulo: Fapesp, 1999.

ALMEIDA, Rubens Queiroz de. O leitor Navegador (I). In: A leitura nos oceanos da internet. Fernanda M. P. Freire, Rubens Queiroz de Almeida, Sérgio Ferreira do Amaral; Theodoro Ezequiel da Silva (coord.). 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CARVALHO, Robson Santos de. Ensinar a ler, aprender a avaliar: avaliação diagnóstica das habilidades de leitura. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. Ed. 9º reimpressão. São Paulo: Contexto, 2019.

CHRISTOFOLETTI, R. Padrões de manipulação no jornalismo brasileiro: fake news e a crítica de Perseu Abramo 30 anos depois. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 56-82, 2018.

FLORES, O. A leitura da charge. Canoas: Ulbra, 2002.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1986.

FERRAREZI JR, Celso; CARVALHO, Robson Santos de. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de Português. In: O texto na sala de aula. João Wanderley Geraldi (Organizador). 4. ed. São Paulo: Ática, 2006. p. 39-46.

KOCH, Ingedore Villaça. ELIAS, Vanda Maria . Ler e escrever: estratégias de produção textual / Ingedore Villaça Koch, Vanda Maria Elias. 2ª Edição. São Paulo: Contexto, 2011.

MENEGASSI, Renilson José. Perguntas de leitura. In: Leitura e ensino / Renilson José Menegassi. 2. ed. Maringá : Eduem, 2010.

PIETROBON, Sandra Regina Gardacho. O Fenômeno das Fake News e a Função Social da Escola. In: Paulo Freire em tempos de fake news: edição 2O2O : artigos produzidos durante o curso da EaD Freiriana do Instituto Paulo Freire [recurso eletrônico] / organizadores Janaina M. Abreu e Paulo Roberto Padilha. —— São Paulo : Instituto Paulo Freire, 2O2O.

ROCHA, Renata Amaral de Matos. LIMA, Bruno de Assis Freire de. O gênero charge e a construção de leitores críticos. Idioma, Rio de Janeiro, n. 30, p. 7-18, 2016.

SANTOS, Maria Celça Ferreira dos; MIRANDA, Cícero Anastácio Araújo de. Proposta de formação de leitores críticos para o combate às fake news. Revista Eletrônica do GEPPELE. Ano VI, Edição Nº 08, Vol. I. Jul/ 2020.

SILVA, Ezequiel Theodoro. Elementos da Pedagogia da leitura. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

SILVA, Ezequiel Theodoro. Concepções de leitura e suas consequências no ensino. Perspectiva. Florianópolis, v.17, n. 31, p. 11 - 19, jan./jun. 1999.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. A produção da leitura na escola. São Paulo: Ática, 2008.

Published

2022-04-27

How to Cite

LIMA WINCHUAR, Marcio José de; BAHLS, Diego Paiva; ZANLORENZI, Maria Josélia. School and reading teaching in times of fake news: a proposal for the early years of elementary school. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 154–173, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p154-173. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12673. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.