School and reading teaching in times of fake news
a proposal for the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p154-173Keywords:
School, Reading practices, Fake NewsAbstract
It presents a methodological proposal for reading aimed at the 5th year of Elementary School and its main objective is to highlight the role of the school in the fight against fake news. It is based on a critical perspective of reading (SILVA, 1998, 2008) and problematizes the phenomenon of fake news (PIETROBON, 2020); CHRISTOFOLETTI (2018). It proposes the reading of two cartoons based on their compositional structure, content, and language style (BAKHTIN, 2000), with a focus on the skills proposed by the National Common Curriculum Base (BNCC). It concludes that teaching to read critically - one of the social roles of the school - is to fight against barbarism, lies and the spread of hate, present in society.
Downloads
References
ABREU, Márcia. Percurso da leitura. In: ABREU, Márcia (Organizadora). Leitura, história e história da leitura. São Paulo: Fapesp, 1999.
ALMEIDA, Rubens Queiroz de. O leitor Navegador (I). In: A leitura nos oceanos da internet. Fernanda M. P. Freire, Rubens Queiroz de Almeida, Sérgio Ferreira do Amaral; Theodoro Ezequiel da Silva (coord.). 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CARVALHO, Robson Santos de. Ensinar a ler, aprender a avaliar: avaliação diagnóstica das habilidades de leitura. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2018.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. Ed. 9º reimpressão. São Paulo: Contexto, 2019.
CHRISTOFOLETTI, R. Padrões de manipulação no jornalismo brasileiro: fake news e a crítica de Perseu Abramo 30 anos depois. RuMoRes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 56-82, 2018.
FLORES, O. A leitura da charge. Canoas: Ulbra, 2002.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1986.
FERRAREZI JR, Celso; CARVALHO, Robson Santos de. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de Português. In: O texto na sala de aula. João Wanderley Geraldi (Organizador). 4. ed. São Paulo: Ática, 2006. p. 39-46.
KOCH, Ingedore Villaça. ELIAS, Vanda Maria . Ler e escrever: estratégias de produção textual / Ingedore Villaça Koch, Vanda Maria Elias. 2ª Edição. São Paulo: Contexto, 2011.
MENEGASSI, Renilson José. Perguntas de leitura. In: Leitura e ensino / Renilson José Menegassi. 2. ed. Maringá : Eduem, 2010.
PIETROBON, Sandra Regina Gardacho. O Fenômeno das Fake News e a Função Social da Escola. In: Paulo Freire em tempos de fake news: edição 2O2O : artigos produzidos durante o curso da EaD Freiriana do Instituto Paulo Freire [recurso eletrônico] / organizadores Janaina M. Abreu e Paulo Roberto Padilha. —— São Paulo : Instituto Paulo Freire, 2O2O.
ROCHA, Renata Amaral de Matos. LIMA, Bruno de Assis Freire de. O gênero charge e a construção de leitores críticos. Idioma, Rio de Janeiro, n. 30, p. 7-18, 2016.
SANTOS, Maria Celça Ferreira dos; MIRANDA, Cícero Anastácio Araújo de. Proposta de formação de leitores críticos para o combate às fake news. Revista Eletrônica do GEPPELE. Ano VI, Edição Nº 08, Vol. I. Jul/ 2020.
SILVA, Ezequiel Theodoro. Elementos da Pedagogia da leitura. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SILVA, Ezequiel Theodoro. Concepções de leitura e suas consequências no ensino. Perspectiva. Florianópolis, v.17, n. 31, p. 11 - 19, jan./jun. 1999.
SILVA, Ezequiel Theodoro da. A produção da leitura na escola. São Paulo: Ática, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).