Manauara, Pomeranian and terreiro communities’ women and linguistic diversity

some reflections to think the curriculum of early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p58-73

Keywords:

early childhood education, BNCC, linguistic diversity

Abstract

How to propose a Common National Curriculum Base (BNCC) in early childhood education, in a country with 274 different languages spoken? This text aims to analyze the text of BNCC in the Early Childhood Education stage, in order to discuss the place attributed to the languages and ancestral knowledge of children from Pomeranians, Manauaras and terreiro communities. We highlight the responsibility assumed by these women in the education of their young sons and daughters. We question the imposition of a universal, homogeneous, strongly excluding curriculum in relation to linguistic, age, race/ethnicity, gender, class, religion and sexuality differences. We point out possibilities to contribute to the construction of a decolonial education from the perspective of critical interculturality from early childhood education.

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Author Biographies

Mariana Semião de Lima, Secretaria Municipal de Educação de Vinhedo/SP

Doutoranda em Educação pelo grupo PHALA (Grupo de Pesquisa em Educação, Linguagem e Práticas Socioculturais), Linha 8 - Linguagem e Arte em Educação, na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Educação (2006) na área de Educação, Sociedade, Política e Cultura e graduada em Pedagogia (2001) pela Universidade Estadual de Campinas atuando principalmente nos seguintes temas: relações raciais, racismo, Lei 10.639/03, práticas culturais afrodiaspóricas, infância. Trabalhou como formadora de educadores populares e possui experiência na área do ensino fundamental do 1o a 5o ano. Atualmente é professora da Educação Infantil na rede de educação municipal de Vinhedo- São Paulo

Rosali Rauta Siller, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Departamento de Teoria e Práticas de Ensino-DTEPE do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo-UFES. Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Possui Graduação em Pedagogia- Orientação Educacional pela Universidade Federal do Espírito Santo (1980), Graduação em Pedagogia- Supervisão Escolar pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Colatina (1987),Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1999) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2011). Pós-doutora pelo Programa de Pós Graduação em Educação-PPGE/UFES, sob a supervisão da Professora Dr.ª Vania Carvalho de Araújo (2019). Coordenadora do Núcleo de Educação Infantil-Nedi. Membro dos Grupos de Pesquisa: Vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa Infância, Educação, Sociedade e Cultura - IESC- www.iesc.pro.br (Diretório CNPQ); GEPEDISC - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sócio-Cultural e Grupo Culturas, parcerias e educação do campo. Tem experiência na área de Educação Básica, atuando como Pedagoga na educação infantil, anos iniciais do ensino fundamental e ensino médio e no Ensino Superior, atuando nos seguintes temas de estudos e pesquisas: Infância e Cidade, Migrações, Bilinguismos, Infâncias pomeranas. Participou da Missão de Estudos na FLACSO/Buenos Aires no período de setembro a dezembro de 2010.

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Published

2021-12-22

How to Cite

SILVA, Vanderlete Pereira da; LIMA, Mariana Semião de; SILLER, Rosali Rauta. Manauara, Pomeranian and terreiro communities’ women and linguistic diversity: some reflections to think the curriculum of early childhood education. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 58–73, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p58-73. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12674. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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