Affectivity in the teaching-learning process
contributions from Henri Wallon’s theory
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp605-620Keywords:
Affectiviness, Teaching-learning, WallonAbstract
This article discusses the contributions of affectivity to the relationship between educator and student as a possibility to obtain positive results in the teaching-learning process. The methodology used was qualitative bibliographic investigation, seeking, in addition to reflecting on the promotion of a favorable affective environment, to present the contributions of Henri Wallon's psychogenetics theory for the development of children in early childhood as a biological, psychological and social being. Therefore, it is supported by this psychogenetic theory, as it allows us to assume that the quality of these relationships greatly influences the learning outcomes of children, not only of systematized content, but also for life.
Downloads
References
ALMEIDA, L. R. Ser professor: um diálogo com Henri Wallon. In: MAHONEY A. A., ALMEIDA L. R. (orgs). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. 2ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
ALMEIDA, L. R. Wallon e a educação. In: MAHONEY A. A., ALMEIDA L.R. (orgs). Henri Wallon. Psicologia e educação. São Paulo: Edições Loyola, 2009.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
BOCK, A. M.; FURTADO O., TEIXEIRA M. de L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. São Paulo: Saraiva: 2003.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1988. BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF/COEDI, 2010.
DANTAS, H. A afetividade e a construção do sujeito na psicogenética de Wallon. In: LA TAILLE, Y de. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão / Yves de La Taille, Marta Kohl de Oliveira, Heloisa Dantas. São Paulo: Summus, 2016.
GRATIOT-ALFANDÉRY, H. Henri Wallon. Recife: Massangan, 2010.
MAHONEY, A. A. A Constituição da Pessoa: desenvolvimento e aprendizagem. In: MAHONEY A. A., ALMEIDA L. R. (orgs). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. 2 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
NASCIMENTO, M. L.B.P.A criança Concreta, Completa e Contextualizada: a Psicologia de Henri Wallon. In: CARRARA K. (Organizador). Introdução à Psicologia da Educação: seis abordagens. São Paul: Avercamp, 2004.
SAVIANI, D. O Plano de Desenvolvimento da Educação: Análise do Projeto do MEC,2007.Disponívelem:https://www.scielo.br/j/es/a/7pgYkYztK6ZyPny97zmQvWx/abstract/?lang=pt
WALLON, H. A evolução psicológica da criança. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).