Alternative pedagogies and teacher education

cinema and essentialist deconstructions of sexualities

Authors

  • Angela Maria Monteiro da Motta Pires Universidade Federal de Pernambuco http://orcid.org/0000-0003-3573-8315
  • Marcelo Henrique Gonçalves de Miranda Universidade Federal de Pernambuco
  • Laura Tereza Nogueira Mariano Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p842-860

Keywords:

teacher education, cinema, sexuality

Abstract

This study sought to apprehend how the use of films in the classroom, allowed, through learning with differences, the deconstruction of naturalized and essentialized truths in relation to the categories of sex, gender and sexuality. From the textual productions and verbalizations of the research subjects, Content Analysis enable the the dichotomous categories of sex, gender and sexuality to be revisited in order to establish connection points between the film scenes and the texts produced by the undergraduates. Thus, this study indicates how the use of films in classes contributed the deconstruction and destabilization of naturalized and essentialized truths in relation to the categories of male-female, man-woman and heterosexual-homosexual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Maria Monteiro da Motta Pires, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação

Professora do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos (PPGDH) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq: Políticas Públicas e Educação do Campo.

Pesquisadora e Vice-coordenadora da UFPÉ, do Projeto de Pesquisa  financiado pelo CNPq: Pós-Graduação e Educação em Direitos Humanos: um desafio contemporâneo( projeto desenvolvido pela UFPE,UFG e UNB).

e-mail: ammmp@globo.com.

http:// lates.cnpq.br/4646842012148516.

Orcid: http://orcid.org/ 0000-0003-3573-8315. 

E-mail: ammmp@globo.com

Marcelo Henrique Gonçalves de Miranda, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Sociologia

Professor da Pós-Graduação em Educação Contemporânea (PPGEDUC) e da Pós-Graduação em Direitos Humanos (PPGDH) da Universidade Federal de Pernambuco(UFPE).

Líder do grupo de Pesquisa do CNPq: Processos de Subjetivação, Educação, Gênero e Sexualidades.

 http://lattes.cnpq.br/0515157502980112.

Laura Tereza Nogueira Mariano, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos (PPGDH) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Membro do grupo de pesquisa do CNPq: Processos de Subjetivação, Educação, Gênero e Sexualidades.

Pesquisadora auxiliar do Projeto de Pesquisa do CNPQ: Pós-Graduação e Educação em Direitos Humanos: um desafio contemporâneo

 http://lattes.cnpq.br/0652981206874121

References

ADELMAN, M. Vozes, olhares e o gênero do cinema. In: FUNCK, S. B. & WIDHOLZER, N. (Org.). Gênero em discursos da mídia. Florianópolis: Ed. Mulheres/Santa Cruz do Sul, 2005.

ADORNO, T. Indústria Cultural e Sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

ALGEBAILE, E. Escola Pública e Pobreza no Brasil: ampliação para menos. Rio de Janeiro: FAPERJ/Lamparina,2009.

ANDRADE, A. O Estágio Supervisionado e a Práxis Docente. In: SILVA, M. L. S. F. DA. (Org.) Estágio Curricular: contribuições para o rendimento de sua prática. Natal: EDUFRN,2005.

ARANHA, M. L. DE A. Filosofia da Educação. São Paulo: Moderna, 2006.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Edições 70,1997

BAUER, M. W. Análise de Conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, M.W & GASK G. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa com Texto, Som e Imagem: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2010.

BORRILLO, D. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BORSSOI, B. L. O Estágio na Formação Docente: da teoria à prática, ação-reflexão. In: Anais do 1º Simpósio Nacional de Educação. Unioeste.Cascável,2008 (online}.Disponível em: <http://www.unioeste.br/cursos/cascavel/pedagogia/eventos/2008/1/Artigo%2028.pdf, acessado em 28 de Março de 2019.

BOZON, M. Sociologia da Sexualidade. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

BRITZMAN, D. O que é essa coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, pp 71-96,1996.

BUTLER, J. Problemas de gêneros: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003

BUTLER, J. Cuerpos que importan: sobre lós limitesmateriales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires, Barcelona, México: Paidós, 2008.

CANDAU, V. M. (Org.). Educação Intercultural e Cotidiano Escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

CORTESÃO, L. Ser Professor: um ofício em risco de extinção? Lisboa: Afrontamento, 2000.

CUNHA, L. A. Educação e Desenvolvimento Social no Brasil. Rio de Janeiro: Francisco Alves,1980.

EAGLETON, T. Teoria da literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes,1997.

FOUCAULT, M. História da sexualidade.19.ed. Tradução de Maria Tereza da Costa Alburqueque e J. A. Guilhon Alburqueque. Rio de Janeiro: Graal, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GATTI, B. A. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. In: Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, pp. 1355-1379, 2010.

GATTI, B. A. A Formação Inicial de Professores para a Educação Básica: as licenciaturas. In: Revista USP, n. 100, pp. 33-46, 2014.

GOMES, N. L. Movimento Negro e Educação:Ressignificando e Politizando a Raça. In: Educação e Sociedade. Campinas: v. 33, n. 120, pp. 727-744,2012.

GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, M. C. DE S,; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. (Orgs.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade, Petrópolis:Vozes, 2016.

GROSSI, M. P. [et. al.]. (Org.). Conjugalidades e parentalidades de gays, lésbicas e transgêneros no Brasil. In: Revista dos Estudos Feministas,Florianópolis: UFSC, v. 07, n. 1-2, pp. 481-487, 2006.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

HALL, S. A identidade cultural na pós modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 11ª Edição, Rio de Janeiro, 2006.

HEILBORN, M. L. Construção de si, gênero e sexualidade. In; HEILBORN, M. L. (Org.). Sexualidade: o olhar das ciências sociais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar,1999.

LOURO, G. L. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós estruturalista. Petrópolis: Vozes,1997.

LOURO, G. L. Currículo, Gênero e Sexualidade. Porto: Porto Editora, 2000.

LOURO, G. L. O currículo e as diferenças sexuais e de gênero. In: Costa, M.V. (Org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro, 2001.

LOURO, G. L. Cinema e sexualidade. In: Educação & Realidade, v. 33, n. 1, pp. 81-97, 2008.

MALUF, S. W. Corporalidade e desejo: tudo sobre minha mãe e o gênero na margem. In: FUNCK, S. B.& WIDHOLZER, N. (Org.). Gênero em discursos da mídia. Florianópolis: Ed. Mulheres/Santa Cruz do Sul, 2005.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro:Editora UFRJ, 2008.

MEYER, D. G. Escola, currículo e diferença: implicações para a docência. In: BARBOSA, R. L. L. (Orgs.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, pp. 257-265, 2003.

MIRANDA, M. H. G. Mediações: telenovelas e sexualidades como elementos de condensações de sentidos híbridos entre a hegemonia e a resistência. In: Revista Razón y Palavra, v. 77, 2011.

MIRANDA, M. H. G. DE & OLIVEIRA, A. C. A. Os Limites das Categorias Heteronormativas no cotidiano escolar e a Pedagogia Queer: o caso do uso do banheiro. In: Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 32, pp. 350-373, 2016.

MIRANDA, M. H. G. DE & LIMA, LARISSA S. G. A. de . A prática pedagógica dos direitos humanos: marcadores sociais da diferença e o combate ao bullying. In: Momento-Diálogos em Educação, v. 1, n. 28, pp. 328-348, 2019.

MISKOLCI, R (Org.). Marcas da Diferença no Ensino escolar, São Carlos: EDUFSCAR, 2010.

MISKOLCI, R. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

MORENO, A. A personagem homossexual no cinema brasileiro. Rio de Janeiro; Niterói: Funarte; EdUFF, 2002.

OLIVEIRA, A. M. de & MIRANDA, M. H. G. de & SILVA, M. A. da M. P. Questões de gênero, sexualidade e laicidade no ensino público tendo como eixo de debate a disciplina de ensino religioso em escolas de Recife. In: ETD-Educação Temática Digital, v. 20, n. 4, p. 864-886, 2018.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: saberes da docência e identidade do professor. In: Revista da Faculdade de Educação, USP, v. 1, n. 1, pp. 72-89,1996.

PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez Editora,1999.

PIRES, A. M. M. da M. Educação do campo como direito humano. São Paulo: Cortez, 2012.

RIAL, C. S. Mídia e sexualidade: breve panorama dos estudos de mídia. In: Movimentos sociais, educação e sexualidades. Rio de Janeiro: Garamond, 2005.

SAFATLE, V. Sexo, Simulacro e Políticas da Paródia. In: Revista do departamento de Psicologia, Niterói: UFF, v. 18, n. 1, 2006.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. In Educação & Realidade. Rio Grande do Sul, v. 20, n. 2, pp. 71-99,1995.

SOUZA, J. F. Gênero e sexualidade nas pedagogias culturais: implicações para a educação infantil, Florianópolis: Udesc, 2005.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.

VYGOTSKY, Lev Semenovich et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010.

Published

2021-11-30

How to Cite

PIRES, Angela Maria Monteiro da Motta; MIRANDA, Marcelo Henrique Gonçalves de; NOGUEIRA MARIANO, Laura Tereza. Alternative pedagogies and teacher education: cinema and essentialist deconstructions of sexualities . Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 842–860, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p842-860. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12755. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.