Contextualization of ProInfo in the performance of professionals at the Municipal Technology Nucleus (NTM) of Mossoró-RN
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p861-877Keywords:
Educational policy, Continuing education, Information and communication technology, ProInfo, Educational Technology CenterAbstract
This study analyzed the performance of professionals from the Municipal Educational Technology Center (NTM) of Mossoró-RN in the recontextualization of the National Educational Technology Program (ProInfo). The policy cycle approach proposed by Ball and Bowe (1992) was used as an analytical theoretical framework. We performed non-participant observation with research journal entry; semi-structured interview with professionals working at the NTM and core course teachers, using content analysis in Bardin (2011). The research findings pointed out that the subjects included in the NTM interpret and recontextualize ProInfo, demonstrating that, in practice, policies undergo transformations, permeated by the correlation of forces to meet the local specificities of continuing education.
Downloads
References
BALL, S.J; BOWE, R. The Policy Processes and the Processes of Policy. In: BOWE, Richard; BALL, Stephen J; GOLD, Anne (Org.). Reforming Education and Changing Schools: Case Studies in Policy Sociology. Londres: Routledge, 1992. p. 6-23.
BALL, Stephen J; MAINARDES, Jefferson (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez. 2011.
BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. PARASKEVA, João M. (tradutor). Currículo sem fronteiras. v. 1, n. 2, p. 99-116, dez, 2001. Disponível em: Acesso em: 01 abril. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Núcleos de Tecnologia Educacional – NTE: Caracterização e Critérios para Criação e Implantação. Brasília-DF, 1997. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/sigetec/upload/manuais/cat_crit_NTE.doc>. Acesso em: 22 fev. 2016.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE 2014/2024). Brasília: 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 10 de jun. 2016
BRAUN, Annete.; MAGUIRE, Meg.; BALL, Stephen. J. Promulgações políticas na escola secundária do Reino Unido: examinando política, prática e posicionamento escolar. 2010.
CICLO de Políticas /Análise de Políticas. Stephen, J. Ball. Tradução: grupo de pesquisa currículo, sujeitos, conhecimento e cultura. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Vídeo (50 min. 30 s.) Novembro, 2009. Disponível em: http://www.ustream.tv/recorded/17998808. Acesso em 20 de outubro de 2015.
DEVECHI, Catia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo Luiz. Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação. V. 15 n. 43 jan./abr., 2010.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2003.
LOPES, Alice Casimiro. Tensões entre recontextualização e hibridismo nas políticas de currículo. 2013.Disponível em:<28reuniao.anped.org.br/textos/gt12/gt12201int.rtf.>. Acesso em: 05 setembro.2015.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 248-282.
MAINARDES, Jefferson; STREMEL, Silvana. A teoria de Basil Bernstein e algumas
de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. In: Revista Teias. v 11. maio/agosto. 2010.
MOSSORÓ. Plano tecnológico educacional – PTE: criação de Núcleo Tecnológico Educacional Municipal - NTM em Mossoró/ RN. Mossoró-RN. 2010.
NÚCLEO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL MUNICIPAL. Histórico do Núcleo de Tecnologia Educacional Municipal. S/D. Disponível em: <http://tecnologiasmossoro.blogspot.com.br/p/n.html>. Acesso em: 06 mai. 2015.
SILVA. Denys, Brasil, Rodrigues da. LOPES, Alice Casimiro. Competências nas políticas de currículo: recontextualização pela comunidade disciplinar de ensino de física. In Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Vol. 7 N.1. 2007. Disponível em: <http://www.cienciamao.usp.br/dados/rab/_competenciasnaspoliticas.artigocompleto.pdf>. Acesso em: 20 maio. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).