"One learns to live by living the collective"

Authors

  • Maria Celeste Reis Fernandes de Souza Universidade Vale do Rio Doce - MG
  • Luiza Souza Freitas Universidade Vale do Rio Doce - MG
  • Sueli Siqueira Universidade Vale do Rio Doce - MG

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p114-133

Keywords:

Higher Education, Relationship with Knowledge, Rural Education

Abstract

This article discusses the relationship between learning and the territorial ties present in the youth from Agrarian Reform Settlements in Brazil who migrate to access higher education. It adopts assumptions from the theory of the relationship with knowledge and biographical research in education. Five students who narrate their school history through written reports and interviews participate in the study. The analysis intersects socio-spatialities and temporalities as it identifies "figures of learning" (CHARLOT, 2000, 2021). We perceive the strength of collectivity and militancy that are affirmed in the engagement and struggle as well as  in the processes of adaptation, practice and sharing. We conclude by valuing the social movements’ struggle for education towards higher education, and the collective logics that govern their resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza Souza Freitas, Universidade Vale do Rio Doce - MG

Mestre pelo Programa Interdisciplinar em Gestão integrada do Território (2021) pela Universidade Vale do Rio Doce, Especialista em Gestão Escolar pela Universidade Federal de Viçosa e Graduada em Pedagogia pela Universidade Vale do Rio Doce. Pedagoga na Universidade Vale do Rio Doce. Pesquisadora vinculada ao grupo de Pesquisa Núcleo Interdisciplinar de Educação, Saúde e Direitos(NIESD/UNIVALE). 

Sueli Siqueira, Universidade Vale do Rio Doce - MG

Pós doutorado no Centro de Investigação e Estudos de Sociologia do Instituto Universitário de Lisboa - CIES-IUL (2012). Doutorado em Sociologia e Política pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006). Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998). É professora titular da Universidade Vale do Rio Doce. Coordenação do Núcleo de Estudos Multidisciplinar Sobre Desenvolvimento Regional - NEDER - UNIVALE.

References

CAVALCANTI, J. D. B. (2015). A noção de relação ao saber: história e epistemologia, panorama do contexto francófono e mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. Tese de Doutorado em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brasil.

CASTRO, A. A.; NETO, A. C. O ensino superior: a mobilidade estudantil como estratégia de internacionalização na América Latina. Revista Lusófona de Educação, v. 21, n. 21, p. 69-96, 2012.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, B. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

CHARLOT, B. A Relação com o Saber nos meios populares: Uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. CIIE/Livpsic, dezembro, 2009.

CHARLOT, B. Educação ou Barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020

CHARLOT, B. Os Fundamentos Antropológicos de uma Teoria da Relação com o Saber. Revista Internacional Educon, v. 2, n. 1, e21021001, jan./mar. 2021.

COSNEFROY, L. Saber (Relação com o). In: ZANTEN, A. V. Dicionário de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011, p. 712-714.

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012.

DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e educação: figura do indivíduo- projeto. ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.

DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, v. 1, n. 1, p. 133-147, 2016.

IORIO, J. C.; FONSECA, M. L. Estudantes brasileiros no ensino superior português: construção do projeto migratório e intenções de mobilidade futura. Finisterra, v. 53, n. 109, p. 3-20, 2018.

HAESBAERT, R. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Editora Bertrand Brasil, 2014.

KOLLING, E. J.; VARGAS, M. C.; CALDART, R. S.. MST e Educação. In: CALDART, R. S., et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 502-509, 2012.

LEÃO, G.; ANTUNES-ROCHA, M. I. Juventudes do Campo. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

REIS, R. Diálogos entre Questões de Pesquisa que Orientam a Teoria da Relação com o Saber de Bernard Charlot e a Pesquisa Biográfica em Educação de Christine Delory-Momberger. Revista Internacional Educon, v. 2, n. 3, p. e21023003, 2021.

SANTOS, A. R.; BARBOSA, L. P. Movimentos sociais do campo, práxis política e inclusão em educação: Perspectivas e avanços no Brasil contemporâneo. Arquivos de Análise de Políticas Educacionais , v. 30, p. 3-3, 2022.

SIQUEIRA, S.; SANTOS, M. A. Emigração, crise econômica e retorno: o caso da Microrregião de Governador Valadares. Anais, p. 1-24, 2016. Disponível em: http://www.abep.org.br/~abeporgb/publicacoes/index.php/anais/article/viewFile/2054/2013 . Acesso em junho, 2022.

SOUZA, M. A. de. Pesquisa educacional sobre MST e Educação do Campo no Brasil. Educação em Revista, v. 36, 2020.

VERCELLINO, S. Una Contribución a la Fundamentación Epistémica y Delimitación Teórica de la Noción de ‘Relación con el Saber’. Revista Internacional Educon; 2 (1); e21021007, 2021. https://doi.org/10.47764/e21021007

VILARINO, M. T. B.; GENOVEZ, P. F. (Org.). A Luta Pela Terra no Vale do Rio Doce: conflitos e estratégias. Governador Valadares: Ed. Univale. 2019.

Published

2022-08-31

How to Cite

SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes de; FREITAS, Luiza Souza; SIQUEIRA, Sueli. "One learns to live by living the collective" . Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 114–133, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p114-133. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13735. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.