Teacher experiments in the pedagogy course at FACED/UFAM

interdisciplinary dialogue about the multiple Amazonian realities

Authors

  • Francisauro Fernandes da Costa Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Heloisa da Silva Borges Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Cláudio Gomes da Victória Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14085

Keywords:

Education in the Amazon Region, Pedagogy course, Teaching Internship, UFAM

Abstract

This text results from the experiences lived in the Teaching Internship in Higher Education, carried out in the discipline “Education in the Amazon Region” in the Pedagogy course at FACED/UFAM. This is a qualitative study, evidencing the indispensable contribution of the discipline to understanding the Amazon Region in terms of territorial, educational, cultural, economic, political and socio-environmental dimensions. The importance of the teaching internship for the academic education of the subjects involved in the educational process is also highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Graduada em Pedagogia (FACED/UFAM), Especialista em Educação de Jovens e Adultos (FACED/UFAM), Mestrado em Educação, na Linha de Políticas Públicas e Doutorado em Educação na Linha de Formação de Professores, pelo PPGE da FACED/UFAM. Atualmente Professora do Departamento de Administração e Planejamento e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade Federal Amazonas. Coordenou vários projetos ligados as políticas públicas entre eles: Formação de Professores em Áreas de Reforma Agrária de Roraima e Amazonas - convênio UEA/INCRA/PRONERA (2004-2009); Curso de Aperfeiçoamento e Especialização Educação do Campo com ênfase Projovem Campo Saberes da Terra (2010 a 2013); Programa Escola da Terra. Possui vários artigos e livros publicados com tema em Educação do Campo, Formação de Professor, Políticas Públicas da Educação, Educação de Jovens e Adultos e Currículo do Ensino Básico. Atualmente Coordenadora Institucional do Parfor-UFAM. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo, Currículo e Formação de Professores na Amazônia (CNPq/2022).

Cláudio Gomes da Victória, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. (2015). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2008). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2005). Líder do Grupo de Pesquisa Formação do Educador (a) no Contexto Amazônico do PPGE/FACED/ UFAM. Foi chefe do Departamento de Educação Escolar Indígena da Faculdade de Educação da UFAM (2016 - 2018). Atualmente é diretor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Atua principalmente nos seguintes temas: formação de professores, diversidade cultural, interculturalidade, educação escolar indígena, escola ribeirinha, história oral e juventude

References

BANIWA, Gersem. Amazônia: espaço plural e abundante de vida. Resistências. Associação dos Docentes da Universidade Federal do Amazonas – Seção Sindical do ANDES-SN. Ano I, nº 1, pp. 20-23, dez, 2019.

BECKER, Bertha K. Geopolítica da Amazônia. Estudos Avançados 19 (53), 2005. Disponível em: . Acesso em: 04 abr. 2021.

FRAXE, Therezinha de Jesus Pinto; WITKOSKI, Antônio Carlos and MIGUEZ, Sâmia Feitosa. O ser da Amazônia: identidade e invisibilidade. Cienc. Cult. [Online]. vol.61, n.3, pp.30-32, 2009.

FRANCO, Zilda Gláucia Elias; NOGUEIRA, Eulina Maria Leite; MARQUES, Saray. Balsa Escola: Educação de Tempo Integral em uma escola localizada no campo em Humaitá no Estado do Amazonas. Revista e-Curriculum do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p2052-2073>. Acesso em: 20 jun. 2021

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia e Política: ensaios. 5 ed. São Paulo, Cortez - Coleção Questão de Nossa Época, vol. 23, 2001.

LIMA, Fábio Souza. As Raízes da Faculdade de Educação da UFAM: uma análise do contexto em que a instituição se desenvolveu (1960 a 1980). Revista Amazônida v. 1, n. 1 l 2020 [ e-ISSN: 2527-0141].

NEVES, Diogo Labiak. Amazônias múltiplas: espaço, gente e reprodução. Resistências. Associação dos Docentes da Universidade Federal do Amazonas – Seção Sindical do ANDES-SN. Ano I, nº 1, pp. 20-23, dez, 2019.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. (P. 15 a 34). Disponível em: . Acessado em: 08 de junho 2021.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, pp.5-24, 2005/2006.

POJO, E. C. Gapuiar de saberes e processos educativos e identitários na comunidade do Rio Baixo Itacuruçá, Abaetetuba – PA. Doutorado em Ciências Sociais. Campinas: IFCH/UNICAMP, p. 243f, 2017.

PINTO, Fabiana de Freitas; VICTÓRIA, Cláudio Gomes da. “Educação Indígena e Educação Ribeirinha: singularidades e diferenças, desafios e aprendizagens no contexto amazônico. Disponível em: <18096_8932.pdf (bruc.com.br)>. Acesso em: 02 abr. 2021.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2023-03-25

How to Cite

COSTA, Francisauro Fernandes da; BORGES, Heloisa da Silva; VICTÓRIA, Cláudio Gomes da. Teacher experiments in the pedagogy course at FACED/UFAM: interdisciplinary dialogue about the multiple Amazonian realities. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14085, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14085. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14085. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.