The National Literacy Policy in the discursive-ideological movement
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14937Keywords:
National Literacy Policy, Formation of Literacy Teachers, IdeologyAbstract
This article discusses the reception of the National Literacy Policy (NLP) in the discursive relationship between the official and daily spheres of literacy teachers in terms of ideologies. For this purpose, the categories Official Ideology and Daily Ideology were adopted for the dialogue based on the theory of the Bakhtin Circle articulated with Ball's Cycle of Policies to the structure of the analysis of the concrete statements of literacy teachers in the link of Dialogical Discursive Analysis. The results indicate that the Official Ideology present in the NLP discourse is not taken by the teachers as a given word, because, in the context of practice, the encounter with the daily ideology makes the words created emerge.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BALL, S. J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, 2001, p. 99-116.
BOBBIO, N. Razões e significações e significados de uma distinção política. São Paulo: Editora Unesp, 1994.
BOWE, L.; BALL, S.; GOLD, A. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Decreto 9.765. Brasília: MEC, SEALF, 2019a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC, SEALF, 2020.
BUNZEN, C. Um breve decálogo sobre o conceito de ‘literacia’ na Política Nacional de Alfabetização (PNA, 2019). Revista Brasileira de Alfabetização, Belo Horizonte, v. 1, n. 10 (Edição Especial), p. 44-51, jul./dez. 2019.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. – São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
GATTI, B. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro, 2005.
LOPES, A. C. Políticas Curriculares: continuidade ou mudança de rumo? Revista Brasileira de Educação, n. 26, 2004, p. 109-118.
MACEDO, M. S. A. N. A política de alfabetização do governo Bolsonaro: reducionismos e colonialidade. (No prelo).
MAINARDES, J. Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, 2006, p. 47-69.
MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Sthephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 106, 2009, p. 303-318.
MAINARDES, J.; STREMEL, S. Informações sobre a abordagem do ciclo de políticas. 2015. Disponível em: www.uepg.br/gppepe. Acesso em junho de 2020
MARQUEZ, A. C.; LIMA, F. L. M. A nova cara da direita no Brasil: um estudo sobre o grupo político MBL - Movimento Brasil Livre. In: SIMPÓSIO DIREITAS BRASILEIRAS, 1., 2017, São Paulo. [Trabalhos apresentados]. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2017. p. [1-22]. Disponível em: http://bibliotecadigital.tse.jus.br/xmlui/handle/bdtse/6988 Acesso em: 11 fev. 2021.
MEDIVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo, 1 ed., São Paulo: Contexto, 2019.
MIOTELLO, V. Ideologia. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos chaves. – São Paulo: Contexto, 2005, p. 167-176.
MORTATTI. M. R. L. Brasil, 2091: notas sobre a “política nacional de alfabetização”. Revista OLHARES, v. 7, n. 3 – Guarulhos, 2019, p. 17-51.
PRADO, J. L. A.; PRATES, V. Regimes passionais do MBL na eleição presidencial de 2018. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 28., 2019, Porto Alegre. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2019. p. 1-20. Disponível em http://bibliotecadigital.tse.jus.br/xmlui/handle/bdtse/6738 Acesso em: 11 fev. 2022.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTOS, T. C.; VIEIRA, V. C. Representações da Presidenta Dilma Rousselff pelo “Movimento Brasil Livre”. In: Discurso & Sociedade. Vol. 10 (4), 2016, p. 588-609. Disponível em: http://www.dissoc.org/ediciones/v10n04/DS10(4)Carvalho&Vieira.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas Fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).