The National Literacy Policy in the discursive-ideological movement

Authors

  • Jânio Nunes dos Santos Universidade Federal de Alagoas
  • Adriana Cavalcanti dos Santos Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14937

Keywords:

National Literacy Policy, Formation of Literacy Teachers, Ideology

Abstract

This article discusses the reception of the National Literacy Policy (NLP) in the discursive relationship between the official and daily spheres of literacy teachers in terms of ideologies. For this purpose, the categories Official Ideology and Daily Ideology were adopted for the dialogue based on the theory of the Bakhtin Circle articulated with Ball's Cycle of Policies to the structure of the analysis of the concrete statements of literacy teachers in the link of Dialogical Discursive Analysis. The results indicate that the Official Ideology present in the NLP discourse is not taken by the teachers as a given word, because, in the context of practice, the encounter with the daily ideology makes the words created emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BALL, S. J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, 2001, p. 99-116.

BOBBIO, N. Razões e significações e significados de uma distinção política. São Paulo: Editora Unesp, 1994.

BOWE, L.; BALL, S.; GOLD, A. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Decreto 9.765. Brasília: MEC, SEALF, 2019a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. Relatório Nacional de Alfabetização Baseada em Evidências. Brasília: MEC, SEALF, 2020.

BUNZEN, C. Um breve decálogo sobre o conceito de ‘literacia’ na Política Nacional de Alfabetização (PNA, 2019). Revista Brasileira de Alfabetização, Belo Horizonte, v. 1, n. 10 (Edição Especial), p. 44-51, jul./dez. 2019.

FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. – São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GATTI, B. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro, 2005.

LOPES, A. C. Políticas Curriculares: continuidade ou mudança de rumo? Revista Brasileira de Educação, n. 26, 2004, p. 109-118.

MACEDO, M. S. A. N. A política de alfabetização do governo Bolsonaro: reducionismos e colonialidade. (No prelo).

MAINARDES, J. Abordagem do Ciclo de Políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 94, 2006, p. 47-69.

MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Sthephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 106, 2009, p. 303-318.

MAINARDES, J.; STREMEL, S. Informações sobre a abordagem do ciclo de políticas. 2015. Disponível em: www.uepg.br/gppepe. Acesso em junho de 2020

MARQUEZ, A. C.; LIMA, F. L. M. A nova cara da direita no Brasil: um estudo sobre o grupo político MBL - Movimento Brasil Livre. In: SIMPÓSIO DIREITAS BRASILEIRAS, 1., 2017, São Paulo. [Trabalhos apresentados]. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2017. p. [1-22]. Disponível em: http://bibliotecadigital.tse.jus.br/xmlui/handle/bdtse/6988 Acesso em: 11 fev. 2021.

MEDIVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo, 1 ed., São Paulo: Contexto, 2019.

MIOTELLO, V. Ideologia. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos chaves. – São Paulo: Contexto, 2005, p. 167-176.

MORTATTI. M. R. L. Brasil, 2091: notas sobre a “política nacional de alfabetização”. Revista OLHARES, v. 7, n. 3 – Guarulhos, 2019, p. 17-51.

PRADO, J. L. A.; PRATES, V. Regimes passionais do MBL na eleição presidencial de 2018. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 28., 2019, Porto Alegre. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2019. p. 1-20. Disponível em http://bibliotecadigital.tse.jus.br/xmlui/handle/bdtse/6738 Acesso em: 11 fev. 2022.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, T. C.; VIEIRA, V. C. Representações da Presidenta Dilma Rousselff pelo “Movimento Brasil Livre”. In: Discurso & Sociedade. Vol. 10 (4), 2016, p. 588-609. Disponível em: http://www.dissoc.org/ediciones/v10n04/DS10(4)Carvalho&Vieira.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas Fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2023-05-10

How to Cite

SANTOS, Jânio Nunes dos; SANTOS, Adriana Cavalcanti dos. The National Literacy Policy in the discursive-ideological movement. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14937, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14937. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14937. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.