Education for economic development
BNC-formação as a controlo of teacher training processes
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15001Keywords:
Human formation, Emancipation, Historical-Critical Pedagogy, BNC-Training, Common National Curriculum BaseAbstract
This article aims to analyze teacher training policies, in the light of the historical-critical perspective, based on the assumption of human training. This is a bibliographical and documentary research supported by Historical-Dialectic Materialism with the aim of discussing teacher training policies, specifically BCN-Training as a proposal for current training demands. The result exposes convergences between the conceptual current accepted in this investigation with the curricular propositions of the BNCC and points out points of rupture to the neoliberal, marketing and deformative model of the referred guidelines, with a view to the formation of teachers in the perspective of humanization of individuals
Downloads
References
BACH, M. R.; LARA, A.M.B. Revisitando a Reforma do Estado: Os anos 1990 e as Políticas Públicas em Educação no século XXI. IX ANPED Sul, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2380/157. Acesso em: 24 jan. de 2023
BANCO MUNDIAL. Notas de políticas públicas – Por um ajuste justo com crescimento compartilhado. Informativo publicado em 23 de agosto de 2018. Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/country/brazil/brief/brazil-policy-notes Acesso em: 24 de jan. 2023.
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: DF, 2017.
BRASIL. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica: versão preliminar. Brasília: MEC, 2018a.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Ministério da Educação; Conselho Nacional da Educação, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 20 jan. de 2023.
BOGATSCHOV, D. N.; FERREIRA, G. M.; MOREIRA, J. A. S. BNC-Formação: políticas para a formação de professores no Brasil e a interlocução com as diretrizes da OCDE. São Paulo – SP. Revista e-Curriculum, v. 20, nº3, p. 1335-1359, jul./set. 2022. Diponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54584 Acesso em 24 de jan. 2023.
CURADO SILVA, K. A. P. C. A (de) Formação de Professores na Base Nacional Comum Curricular. In: UCHOA, A.M.C.; LIMA, Á.M; SENA, I.P.F. S. (Org.). Diálogos críticos, vol. 2: reformas educacionais: avanço ou precarização da educação pública? Porto Alegre: Editora Fi, 2020. p. 102-122.
DECKER, A.; EVANGELISTA, O. Educação na lógica do Banco Mundial: formação para a sociabilidade capitalista. Roteiro, v.44, nº 3, p.1-24, set./dez. 2019. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23206 Acesso em: 17 de jan. de 2023.
DUARTE, N. Lukács e Saviani: a ontologia social e a pedagogia histórico-crítica. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. Conhecimento escolar e luta de classes: a Pedagogia Histórico-Crítica contra a barbárie. Campinas, SP: Autores Associados, 2021, p. 217-238.
DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da Didática Histórico-Crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.
JOHANN, R. C. Base Nacional Comum Curricular: uma análise a partir da pedagogia histórico-crítica. UNIOESTE – Foz. Dissertação de Mestrado, 2021. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/5542 Acesso em: 28 de jan. de 2023.
MARTINS, L. M. Formação de professores: desafios contemporâneos e alternativas necessárias. In: MENDONÇA, S. G. L.; SILVA, V. P.; MILLER, S. Marx, Gramsci e Vigotski: aproximações. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2012, p. 449-474.
MARTINS, L.M. Prefácio. In: TULESKI, S. C. Formar para adaptar ou para transformar? Contribuições de Pistrak, Vigotski e Saviani para a Educação. Marília: Lutas Anticapital, 2022, p. 9-16.
SANTOS, S. A.; ORSO, P. J. Base Nacional Comum Curricular – uma base sem base: o ataque à escola pública. In: MALANCHEN, J.; MATOS, N. S. D.; ORSO, P. J. Pedagogia Histórico-Crítica, as Políticas Educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas, SP: Autores Associados, 2020, p. 161-178.
SANTOS, I. S. P.; LAVOURA, T. N. A educação escolar como mediadora entre a riqueza cultural humana e a formação dos indivíduos. Revista RBBA, v.4, nº 2, p. 9-22, dez/2015. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1466 Acesso em: 18 de dezembro de 2022.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D. Marxismo, educação e pedagogia. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. Conhecimento escolar e luta de classes: a Pedagogia Histórico-Crítica contra a barbárie. Campinas, SP: Autores Associados, 2021, p. 137-164.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).