The subfield of media and technologies in the field of brazilian physical education

origin, conflicts, contemporanity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15856

Keywords:

Media, Technologies, Physical Education, Scientific field

Abstract

This is a research that investigated the subfield of media and technologies in the field of Brazilian Physical Education (PE), seeking to understand its context of emergence, its configurations, the splits and conflicts within this field, as well as inflections observed in relation to the dimension of endogeny and reproduction of scientific practices in this social space. Methodologically, it was configured as a research in the perspective of the sociology of knowledge, operating a historical sociology of the field of PE, from a case study with 9 agents of this field who were interviewed. We understand that the actions of these agents in the academic subfield of media and technologies in PE refers to the constant and intense work of producing and circulating scientific capital in the search for recognition and legitimacy in the social space in which they operate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaison José Bassani, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação (UFSC)

Professor do Centro de Desportos da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSC)

References

BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados, 2001.

BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 36ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

BÉVORT, E.; BELLONI, M. L. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educação & Sociedade, Campinas/SP, v. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.

BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Tradução Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996a.

BOURDIEU, P. É possível um ato desinteressado? In: BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11ª ed. Campinas/SP: Papirus, 1996b. p. 137-156.

BOURDIEU, P. Para uma sociologia da ciência. Lisboa: Edições 70, 2001a.

BOURDIEU, P. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro/RJ: Bertrand Brasil, 2001b.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004a.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora da UNESP, 2004b.

BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. 2ª. ed. Porto Alegre: Magister, 1997.

FANTIN, M. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.

FERRES, J. Televisão e educação. Porto Alegre: Artmed, 1996.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2005.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, Campinas, v. 1, n. 2, p. 10-21, 2010.

HALLAL, P. C.; MELO, V. A. de. Crescendo e enfraquecendo: um olhar sobre os rumos da Educação Física no Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, n. 39, v. 3, jul./set. 2017, p. 322-327.

LAZZAROTTI FILHO, A.; SILVA, A. M.; MASCARENHAS, F. Transformações contemporâneas do campo acadêmico-científico da Educação Física no Brasil: novos habitus, modus operandi e objetos de disputa. Movimento, v. 20, 2014, p. 67-80.

LAZZAROTTI FILHO, A. et al. Modus operandi na produção científica da EF: uma análise das revistas e suas veiculações. Revista da Educação Física UEM, v. 23, n. 1, p. 1-14, 2012.

MANOEL, E. de J.; CARVALHO, Y. M. de. Pós-graduação na Educação Física brasileira: a atração (fatal) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 2, p. 389-406, maio/ago. 2011.

MEKSENAS, P. Pesquisa social e ação pedagógica: conceitos, métodos e práticas. São Paulo: Loyola, 2002.

MEZZAROBA, C. A formação e constituição de um subcampo acadêmico: a mídia-educação na Educação Física – configurações, perspectivas e inflexões, 2018. 493f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.

MEZZAROBA, C. A mídia, as tecnologias e a Educação Física no Brasil: uma descrição genealógica. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13065. Acesso em: 08 jul. 2022.

MEZZAROBA, C.; ZOBOLI, F. Reflexões e problematizações sobre a pesquisa em EF: perspectivas para os “filhos do casamento (in)feliz”. Kinesis, v. 31, n. 1, p. 107-124, jan./jun. 2013.

MEZZAROBA, C.; BASSANI, J. J. Reflexões sobre a Educação Física a partir dos conceitos de ‘campo’ em Pierre Bourdieu e de ‘paradigma’ em Thomas Kuhn. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, p. 207-222, 2015.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29ª. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2010.

OROFINO, M. I. Mídias e mediação escolar: pedagogia dos meios, participação e visibilidade. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2005.

PAIVA, F. Ciência e poder simbólico no Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Vitória/ES: UFES, Centro de Educação Física e Desportos, 1994.

PAIVA, F. Constituição do campo da Educação Física no Brasil: ponderações acerca de sua especificidade e autonomia. In: BRACHT, V.; CRISORIO, R. (orgs.). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. Campinas/SP: Autores Associados; Rio de Janeiro/RJ: PROSUL, 2003. p. 63-80

PAIVA, F. Notas para pensar a Educação Física a partir do conceito de campo. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, número especial, p. 51-82, jul./dez. 2004.

PIRES, G. De L. et al. A pesquisa em Educação Física e mídia: pioneirismo, contribuições e críticas ao “Grupo e Santa Maria”. Movimento, v. 14, n. 3, p. 33-52, set./dez. 2008.

REZER, R. Educação Física na Educação Superior: trabalho docente, epistemologia e hermenêutica. Chapecó/SC: Argos, 2014.

SETTON, M. da G. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2010.

SOARES, I. de O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. 2ª ed. São Paulo: Paulinas, 2011.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 2010.

VALLE, I. Sociologia histórica ou história sociológica? Diálogos a partir de Pierre Bourdieu. Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 25, p. 49-60, abr./jun. 2018.

Published

2023-09-05

How to Cite

MEZZAROBA, Cristiano; BASSANI, Jaison José. The subfield of media and technologies in the field of brazilian physical education: origin, conflicts, contemporanity. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15856, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15856. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15856. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação docente: experiências e correlatos teórico-práticos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.