The teacher trainer in continuing training contexts in modeling of mathematical education

Authors

  • Adan Santos Martens Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Tiago Emanuel Klüber Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16027

Keywords:

Continuing Training Programs, Phenomenology, Qualitative research.

Abstract

This research presents insights into the role of the trainer in ongoing Mathematical Modeling education within a research context. These insights are based on the testimonies of seven Mathematics teachers from different regions of Brazil, who have participated in these training models. The study adopted a phenomenological-hermeneutic approach to research. The analysis revealed, among other things, the need to reconsider how trainers monitor teachers, considering the different profiles of teachers and aim to foster an autonomous attitude for the development of independent Modeling.

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Author Biography

Tiago Emanuel Klüber, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutor em Educação Científica e Tecnológica, PGECET (2012), pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, com período de cotutela na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Unesp, Rio Claro (2011). Licenciado em Matemática (2004) e Especialista em Docência no Ensino Superior (2006) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná, UNICENTRO. Mestre em Educação (2007) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, UEPG. Atou como docente do Ensino Superior, ao nível da graduação na Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro, entre 2007 e 2009, campus de Guarapuava e 2010, no campus de Irati. É docente associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Unioeste, campus Cascavel, desde 2010, onde atua ao nível da graduação, em diversos cursos, em especial na Licenciatura em Matemática; da pós-graduação lato e stricto sensu, tendo participado com docente permanente nos Programas de Pós-Graduação de Mestrado de Ensino (2014-2019), campus Foz do Iguaçu e Educação (2013-2018). Desde 2017 é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, PPGECEM, da Unioeste Campus Cascavel e foi coordenador do programa de 2017 a 2021. Líder do Grupo de Pesquisa Investigação Fenomenológica na Educação Matemática – IFEM, criado em 2023.

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Published

2024-01-22

How to Cite

MARTENS, Adan Santos; KLÜBER, Tiago Emanuel. The teacher trainer in continuing training contexts in modeling of mathematical education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16027, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16027. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16027. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam Matemática: contextos e práticas

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