African and afro-brazilian educational policies, culture and history

“capulana: um pano estampado de histórias”

Authors

  • Lidiane Cossetin Alves Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Lourdes Kaminski Alves Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16636

Keywords:

Children's Literature, Educational politics, Literary criticism, Anti-racism

Abstract

In this study, we expose the relation between Afro-Brazilian and African culture and Brazil's Educational Policies, through the literary analysis of the work “Capulana: um pano estampado de histórias” (Lima; Lemos, 2014), and on what the Laws No. 10,639/2003, No. 11,645/2008, and No. 9,099/2017 – PNLD. We aim at understanding whether the literary work presents the provisions in the educational policies on Afro-Brazilian and African cultural expressiveness, as part of the public basic education institutions in the country. The qualitative, documentary, and bibliographic study revisits theorists of Education, Decoloniality, Children's and Afro-Children's Literary Criticism. We found that the work “Capulana” covers anti-racism, Afro-Brazilian and African culture, and history, as well as corresponding to the legal provisions and expanding them.

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Author Biographies

Lidiane Cossetin Alves, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutoranda em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Mestre em Letras e Graduada em Letras-Português/Espanhol pela mesma instituição.

Lourdes Kaminski Alves, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1985),  Mestre em Letras pela Universidade Estadual de Londrina (1996), Doutora em Literatura Comparada e Teoria Literária pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp (2003). Atualmente, permanece como pesquisador Sênior na Universidade Estadual do Oeste do Paraná, atuando na Pós-graduação.

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Published

2023-12-20

How to Cite

ALVES, Lidiane Cossetin; KAMINSKI ALVES, Lourdes. African and afro-brazilian educational policies, culture and history: “capulana: um pano estampado de histórias”. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e16636, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16636. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16636. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas Educacionais na América Latina: retrocessos e perspectivas

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