A quality jump in Brazilian pedagogy
40 years of School and democracy
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17566Keywords:
Historical-critical pedagogy, School and Democracy, Historical materialism, MarxismAbstract
This article discusses the importance of Dermeval Saviani's work School and Democracy for the historical context it was produced. Arguing its relevance for the construction of a Marxist pedagogy in Brazil. More than a bibliographical review, this text synthesizes the contributions of several Marxist authors to debate specific issues in education, overcoming other perspectives that deny historical-critical pedagogy as an alternative to neoliberal educational theories. Situates historical-critical pedagogy in the context of the history of Marxist revolutionary thought.
Downloads
References
ENGELS, Friedrich. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. São Paulo: Boitempo, 2024.
LÖWY, Michael. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Muchhausen: marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. 2 ed. São Paulo: Busca Vida, 1987.
MANDEL, Ernest. Introdução ao marxismo. 2 ed. Lisboa: Edições Antídoto, 1978.
MANDEL, Ernest. Marxismo: uma introdução. Usina Editorial, 2023.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.
MUSTO, Marcello. Karl Marx: biografia intelectual e política (1857-1883). São Paulo: Expressão Popular, 2023.
SAAD FILHO, Alfredo. A era das crises: neoliberalismo, o colapso da democracia e a pandemia. São Paulo: Editora Contracorrente, 2023.
SAES, Décio. República do capital: capitalismo e processo político no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2023.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008a.
SNYDERS, Georges. Escola, classe e luta de classes. São Paulo: Centauro, 2005.
SNYDERS, Georges. Para onde vão as pedagogias não-diretivas? São Paulo: Centauro, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).