The BNCC regulatory discourse for Indigenous School Education

neoliberal ethnophagy and biopolitics/necropolitics as synonyms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17652

Keywords:

Indigenous School Education, Biopolitics, Necropolitics, Neoliberal ethnophagy, Common National Curriculum Base

Abstract

Neoliberal national narratives, while assuming a discourse of recognition of the State's pluricultural character, invest in maintaining socioeconomic models that threaten the ethnic identity of indigenous peoples. This strategy of ethnophagous indigenism recognizes identities, but seeks to “devour” them from their bases, subtly annihilating, without using the direct violence of the past, the community character of these peoples. We seek to bring this ethnophagic dimension of neoliberal policies closer to biopolitics, as a form of population management in the dynamics of making live and letting die, that is, ways of adapting life to certain demands, creating a utility value for individuals. In the context of coloniality, biopolitics becomes necropolitics, so that certain groups are seen as savage, inferior and not useful. Considering that the National Common Curricular Base assumes the homogenizing discourse of the private initiative, where it is necessary to adapt subjects to new economic demands, we propose to analyze, in this article, the relationship between neoliberal ethnophagy and biopolitics/necropolitics with the BNCC and School Education Indigenous.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adrião da Silva Mendes, Universidade Federal de Pernambuco

PhD student in education at the Federal University of Pernambuco - UFPE. He has a degree in Pedagogy from the Federal University of Pernambuco - UFPE (2020) and a Master's degree in Education (2023) from the same institution. He is interested in the following topics: curriculum, teacher training, higher education policies, foundations of education and post-structuralist theories. Participates in the research group: Contemporaneity, Subjectivities and New Epistemologies (G-PENSE!), line of research: struggles for rights and production of subjectivities

References

ADRIÃO, Theresa; PERONI, Vera. A formação das novas gerações como campo para os negócios? In: AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. Disponível em: < https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf >Acesso em: 01, dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.p

df> Acesso em: 06, out. 2021.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências sociais, violência epistêmica e o problema da “invenção do outro”. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, p. 87-95, 2005. Disponível: < http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/clacso/index/assoc/D1204.dir/9_CastroGomez.pdf > Acesso em: 04 abr, 2022.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Michel foucault y la colonialidad del poder. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.6: 153-172, enero-junio 2007 Disponível em: < https://www.redalyc.org/pdf/396/39600607.pdf > Acesso em: 04 abr, 2022.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. EL TONTO Y LOS CANALLAS. NOTAS PARA UM REPUBLICANISMO TRANSMODERNO. Colômbia, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2019.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal; tradução Mariana Echalar. - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2016.

DÍAZ-POLANCO, Héctor. Etnofagia e multiculturalismo. Revista Memória, v. 200, pág. 1-13, 2005. Disponível em: https://silo.tips/queue/etnofagia-y-multiculturalismo-diaz-polanco-hector-publicado-en-revista-memoria-n?&queue_id=-1&v=1713746739&u=MTc3LjIwNy41LjE0NA== Acesso em: 06, dez, 2021.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do Saber;Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves – 3.ed. – Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber, tradução de Maria Thereza da Costa Alburquerque e J.A. Guilhon Alburquerque.16.ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2005.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Periferia, v. 1, n. 2, 2008. Disponível: < https://www.e publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/3428> Acesso em: 01, dez. 2021.

GROSFOGUEL, Ramón. Descolonizar as esquerdas ocidentalizadas: para além das esquerdas eurocêntricas rumo a uma esquerda transmoderna descolonial. Contemporânea-Revista de Sociologia da UFSCar, v. 2, n. 2, p. 337-337, 2012. Disponível em: < https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/86/51> Acesso em: 04 abr, 2022.

HAFSTEIN, Valdimar. Celebrando as diferenças, reforçando a conformidade. In: SANDRONI, Carlos; SALLES, Sandro Guimarães de (Orgs.). Patrimônio Cultural em Discussão: novos desafios teórico-metodológicos. Recife: Editora Universitária da UFPE. 2014.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. 12.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.

LEMOS, Guilherme Augusto Rezende. Arqueologia como metodologia e biopolítica como discurso. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 178-195, 2021. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8946/6144 > Acesso em: 04 abr, 2022.

LEMOS, Guilherme Augusto Rezende; MACEDO, Elizabeth. A incalibrável competência socioemocional. Linhas Críticas, v. 25, p. 57-73, 2019. Disponível em: < https://core.ac.uk/download/pdf/231197943.pdf > Acesso em: 01, dez. 2021.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

MACEDO, Elizabth; MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo. Identidade e diferença. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; MACEDO, Elizabeth Fernandes de. Currículo, práticas pedagógicas e identidades. Portugal: Porto Editora, 2002.

MAHER, Terezinha Machado. Formação de Professores Indígenas: uma discussão introdutória. IN:GRUPION, Luís Donisete Benzi(org) Formação de professores indígenas : repensando trajetórias . – Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: Biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte; traduzido por Renata Santos. São Paulo: n-1edições, 2018.

PELBERT, Peter Pál. Vida capital: ensaios de biopolítica. Editora Iluminuras ltda, 2016.

QUIJANO, Aníbal. Notas sobre a questão da identidade e nação no Peru. Estudos Avançados - USP, v.6, n.16, setembro-dezembro/1992, p: 73- 80.

VILLACAÑAS, José Luis. Neoliberalismo como teología política: Habermas, Foucault, Dardot, Laval y la historia del capitalismo contemporâneo. Ned ediciones, 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petropólis: Vozes, 1996.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção Social da Identidade e da Diferença. In.: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar. Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos pereira Feitosa, André Pereira Feitosa. – Belo Horizonte: UFMG, 2010.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y pedagogia de-colonial: in-surgir, re-existir y re-viver. Revista "Entre Palabras", La Paz, Bolívia, n.3 - n.4, p. 1-29, 2009.

Published

2024-06-26

How to Cite

MENDES, Adrião da Silva; SALLES, Sandro Guimarães de. The BNCC regulatory discourse for Indigenous School Education: neoliberal ethnophagy and biopolitics/necropolitics as synonyms. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17652, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17652. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17652. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.