Health Education

proposals for implementing educational practices with children in Science Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18264

Keywords:

Health Education, Elementary school, Science Education

Abstract

Health Education (HE) is an important field to be problematized in schools, from the beginning of schooling. To this end, in this work, we sought to analyze the 10 skills that deal with aspects of health in the BNCC, from the 1st to the 5th year of elementary school, which were mapped by Marinho and Ferreira (2021) and propose teaching strategies for the development of these skills with children in the elementary school. The strategies were developed considering the focus on investigative activities in relation to the practice of HE, which were described by Marinho and Silva (2015a). The emphasis on investigative activities lies in their ability to enable active learning, in which children not only receive information, but also become protagonists in their education, building knowledge. We hope that the proposed activities can inspire teachers in working with health issues in Science Education. The activities were designed to enable children in the early years to make more informed decisions about their health, from a formative perspective that prioritizes the empowerment of the individual in their learning journey.

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Author Biographies

Fabiele Rosa Pires, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Campus São Gabriel (2022). Mestra e Doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde - Associação Ampla entre UFRGS/UFSM/UNIPAMPA (2024). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagem no Ensino de Ciências (Geplec/UFSJ). Atua em pesquisas com enfoque na temática de Educação em Saúde.

Ana Flavia Zorzi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Campus São Gabriel. Durante sua graduação foi bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), vinculado ao subprojeto - Biologia e Ciências (2020 - 2022), também foi bolsista do Programa de Residência Pedagógica (PRP) ao qual atuava na Escola Estadual de Ensino Médio XV de Novembro (2023), além de participar voluntariamente no Laboratório de Taxonomia de Fungos (LATAF) da UNIPAMPA. Atualmente é mestranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, também trabalha com o professora de Ciências com o Fundamental II em uma escola municipal de Vila Nova do Sul, RS.

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Published

2024-12-23

How to Cite

PIRES, Fabiele Rosa; ZORZI, Ana Flavia; MARINHO, Julio Cesar Bresolin. Health Education: proposals for implementing educational practices with children in Science Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18264, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18264. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18264. Acesso em: 24 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Ensino de ciências para crianças

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