From traditional formation to trans-complex formation
contributions of graduate research in interface with Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18416Keywords:
Research., Graduate studies., Basic Education., Teacher training.Abstract
The purpose of this paper is to systematize researches conducted in a professional master´s degree program committed to the formative needs of Basic Education teachers. Forming a systematic review supported by a qualitative approach, the study has analyzed seven dissertations. The results indicate that the major formative demands require instruction planning, transdisciplinary practices, collaborative work, and articulation between the contents and the local and global emergency demands, among other issues intrinsically concerning pedagogical practice. Regarding the contributions, the following are highlighted: initiatives that had aided the preparation of adequate planning; stimulus to a sort of teaching that is contextualized and combined with the Sustainable Development Goals; encouragement of collaborative work; proximity between the school and the community; and expanded participation of the internal and external school community in devising the instruction projects and their activities, among other contributions. It was then observed that graduate research is fundamental to provide the needs of teachers working in Basic Education.
Downloads
References
ALMEIDA, Aline Lima da Rocha. Influência do Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na transformação das práticas pedagógicas em uma escola do campo. Orientadora: Marlene Zwierewicz. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Básica, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2018.
BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, Porto Alegre, ano 30, v. 63, n. 3, p. 439-455, set./dez. 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/2742. Acesso em: 20 set. 2024.
BRASIL, Christina Cesar Praça. Considerações introdutórias: reflexões sobre a pesquisa qualitativa na saúde. In: BRASIL, Christina Cesar Praça. Estudos qualitativos: enfoques Teóricos e Técnicas de Coleta de Informações. Sobral: Edições UVA, 2018. p. 21-28.
DAL’BÓ, Rafaela. Formação docente tecida colaborativamente para cocriação de práticas pedagógicas inclusivas. Orientadora: Marlene Zwierewicz. 2021. 163 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Básica, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2021.
GATTI, Bernardete A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 100, p. 33-46, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46.
GATTI, Bernardete A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/8429/17739. Acesso em: 3 nov. 2024.
HORN, Marli. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas com práticas pedagógicas transdisciplinares e ecoformadoras na Educação Básica de União da Vitória/PR. Orientadora: Marlene Zwierewicz. 2021. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Básica, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2021.
HORN, Marli; ZWIEREWICZ, Marlene; GARROTE JURADO, Ramon. Da formação docente à metamorfose da prática pedagógica em pesquisa com intervenção na Educação Básica. Revista Educare, João Pessoa, v. 10, p. 1-20, jan./dez. 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/educare/article/view/69796. Acesso em: 12 set. 2024.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2016.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 24. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 18. ed. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Sória. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.
NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. Tradução: Lucia Pereira de Souza. 3. ed. São Paulo: Triom, 2018.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, [S. l.], v. 47, n. 166, p. 1106-1133. out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 3 nov. 2024.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v44n3/2175-6236-edreal-44-03-e84910.pdf. Acesso em: 3 nov. 2024.
RECK, Caroline. Tecnologias educacionais na formação de professores na perspectiva da educação inclusiva. Orientadora: Madalena Pereira da Silva. 2023. 117 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Básica, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2023.
SCHAEFER, Joely Leite. Da formação continuada a práticas transdisciplinares e ecoformadoras na alfabetização: experiências comprometidas com a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Orientadora: Marlene Zwierewicz. 2023. 240 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Básica, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2023.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
SUCHARA, Stephanie Cristina Böhme. Competências transcomplexas na formação continuada de docentes dos anos finais do Ensino Fundamental. Orientadora: Marlene Zwierewicz. 2023. 223 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Básica, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2023.
TORRE, Saturnino de la; ZWIEREWICZ, Marlene. Projetos Criativos Ecoformadores. In: ZWIEREWICZ, Marlene; TORRE, Saturnino de la (org.). Uma escola para o século XXI: Escolas Criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, 2009. p. 153-176.
ZIELINSKI, Helena Castilho. Indicadores de práticas transdisciplinares de leitura, produção e interpretação textual detectados no Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas. Orientadora: Marlene Zwierewicz. 2019. 68 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Básica, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2019.
ZWIEREWICZ, Marlene. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas: inclusão digital, tecnologias assistivas e sustentabilidade no desenvolvimento de Projetos Criativos Ecoformadores na Educação Básica. Caçador: UNIARP, 2023. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/741254. Acesso em: 3 nov. 2024.
ZWIEREWICZ, Marlene. Seminário de pesquisa e intervenção. Florianópolis: IFSC, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).