The contribution of graduate research to inclusive education

a diagnosis of multifunctional resource rooms in basic education in União da Vitória, PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18424

Keywords:

Accessibility, Inclusive Education, Multifunctional Resource Room

Abstract

This article, based on research conducted within the Professional Master's Program in Basic Education, aims to discuss the connections between graduate research and Basic Education, focusing on a diagnostic of accessibility conditions in Multifunctional Resource Rooms (MRRs). Given the essential role of schools in ensuring accessible and inclusive environments for Special Education students, this study aimed to investigate whether the MRRs in the schools of União da Vitória, PR, adhere to accessibility principles. The research follows a qualitative approach and was conducted in two schools within the Municipal Education Network, with data collected through questionnaires and analyzed using content analysis. The results indicated that the schools have both unique and common aspects across different dimensions of accessibility, reflecting the diversity of the student profiles served. Collaboration among family, school, and society was also valued in the development of students as citizens. Regarding the six dimensions of accessibility analyzed, neither school fully meets the criteria across all dimensions, highlighting weaknesses and the need for greater attention to accessibility in MRRs. These findings emphasize the importance of applied graduate research as a tool to enhance inclusive practices in Basic Education.

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Author Biographies

Lislaine Paula Queiróz Ferreira, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Possui graduação em Pedagogia e Letras (Português/Inglês) pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de União da Vitória/Paraná. Especialista em Língua Inglesa e Educação Especial. Pedagoga do Governo do Estado do Paraná e Professora no município de União da Vitória/Pr. Mestra em Educação Básica pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP). 

Madalena Pereira da Silva, Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLACUniversidade do Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP

Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Bacharel em Informática pela Universidade do Planalto Catarinense (2002). Licenciada em Ciências de 1o Grau pela Universidade do Planalto Catarinense (1999). Professora na Universidade do Planalto Catarinense no Programa Mestrado Acadêmico em Educação, no curso de Pedagogia, Sistemas de Informação e Engenharias. Professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Básica na Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe. Coordenadora Institucional do PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) e do Programa de Residência Pedagógica, ambos com acordo de cooperação técnica com a CAPES e UNIPLAC. Autora do Projeto de Pós Graduação Lato Sensu em Inovação em Educação em cooperação com UNIEDU e UNIPLAC. Avaliadora de credenciamento de IES no Basis do MEC/INEP. Membro do Projeto Associado em Rede em Sistemas Produtivos - PPGSP, (UNIPLAC / UNESC / UNIVILLE / UnC) submetido à avaliação da CAPES. Tem interesse em pesquisas nos seguintes temas: Tecnologias educacionais, inclusivas e de aprendizagem; Pensamento computacional e currículo; Sistemas de avaliação; Paradigmas emergentes na Educação; Cidades inteligentes sustentáveis.

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Published

2024-12-12

How to Cite

FERREIRA, Lislaine Paula Queiróz; SILVA, Madalena Pereira da. The contribution of graduate research to inclusive education: a diagnosis of multifunctional resource rooms in basic education in União da Vitória, PR. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18424, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18424. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18424. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

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