Teachers' reflective narratives about training and performance in inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18425

Keywords:

Reflexive narratives, Special education, Municipal School

Abstract

The construction of a democratic and inclusive society will be possible when teachers and students commit themselves to meeting the diversity that constitutes it. This study has inclusive education as its thematic axis. It aims to analyze the role of teachers who work in Special Education in the municipal network of Maceió in the teaching and learning processes, forms of integration, inclusion and communication evidenced in the record of their reflective narratives. The central idea arises as part of a movement in the research group Integrative and Innovative Learning Practice – PAII, and the need to record the voices of teachers and, subsequently, interviewees who work in special education. Regarding the methodology adopted, it is based on Qualitative Research. The research took place with 7 (seven) teachers from municipal schools in the city of Maceió - AL. Structured interviews were used as instruments through an electronic form, and, then, records of the interviewees' narratives in the researchers' individual portfolios. The data analysis was based on the publications of researchers in the area of Professional Reflective Narratives and Special Education. The results show that, despite the limitations in initial training, special education teachers demonstrate commitment and resilience. Continuing education, the mastery of inclusive legislation and effective public policies are pointed out as essential for the improvement of pedagogical practices and for the effectiveness of truly inclusive teaching. However, insufficient resources and lack of institutional support remain significant barriers to advancing inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samyra Bytthyan De Melo Zeferino, Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (CEDU/ PPGE)

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas

Maria Aparecida Pereira Viana, Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas

Professora do Programa de Pós- Graduação em Educação/ Educação da Universidade Federal de Alagoas; Doutora em Educação -pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

References

ALMEIDA, S.J. T.; As Atitudes dos Professores do 1º Ciclo, Percepções e Atitudes dos Estudantes sem NEE Face à Inclusão dos Estudantes com NEE na Sala de Aula, no Conselho da Ribeira Grande. (Dissertação de Mestrado) Universidade Fernando Pessoa, Porto - Portugal. 2012.

ALVES, M. D. F. Reflexões Sobre Aprendizagem: De Piaget a Maturana. Revista e-Curriculum, São Paulo. Programa de Pós-graduação Educação: Currículo - PUC/SP. 2015 p.25

ALVES, M. D. F. MURADAS, M. J. M. Caminhos da inclusão e a inclusão como caminho. fortalecendo a teia da vida. Grupo de trabalho - Diversidade e inclusão - Universidadde Federal de Alagoas, CNPq., -- , 2015, p.18

BRASIL, República Federativa do. Subchefia da Presidência da República. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm. Acesso em: 05 fev. 2021

BRASIL, Presidência da República. Subchefia de Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em 06 fev.2021.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios Revista Portuguesa de Educação, vol. 16, núm. 2, 2011, pp. 221-236 Universidade do Minho Braga, Portugal

DOS SANTOS, V.L.P. Formação continuada como permanente estratégia de renovação pedagógica: autoria e personalização sob viés do blended learning. In: M.A.S. FREITAS; R.A. RIBEIRO; C.T.R. TENÓRIO; V.L.P. DOS SANTOS (orgs). Formação Docente, tecnologias e Ações Pedagógicas Inovadoras. Maceió: EDUFAL, 2018.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MOREIRA, M. A. Da narrativa (dialogada) na supervisão e formação de professores. In: MOREIRA, M.A. (org.). Narrativas dialogadas na investigação, formação e supervisão de professores. Mangualde: Pedago, pp. 23-40, 2011

MOREIRA, M. A. FLORES, M. A. & OLIVEIRA, L. Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores: que professores, para que que currículo e para que estudantes? In: M.A. FLORES, M. A. MOREIRA E L. OLIVEIRA (Orgs) Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores, 2ª edição revista e aumentada, Santo Tirso: De Facto Editores, 2017. pp. 7-18

MORIN, E.A. C; ALMEIDA, M.C. Educação e complexidade: Os Sete Saberes e outros ensaios. 4ª ed. São Paulo: Cortez. 2007.

OLIVEIRA, R.M.M.A. Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. REV. Educ. Pública. Cuiabá, v. 20, n. 43, p. 289-305, maio/ago. 2011

REIS, P. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Rev Nuances: estudos sobre Educação, 15(16), 17-34, 2008. Disponível em: <http://www.scribd.com/doc/12655950/As-narrativas-na-formacao-deprofessores-e-na-investigacao-em-educacao>. Acesso em: 14 mar. 2021

VIANA, M.A.P. Narrativas Reflexivas de Professores em Formação, Aprofundamento teórico. In: BARROS, A.M.A.; VIANA, M.A.P. (org.). Narrativas Dialogadas na Formação de Professores: experiências no PIBID e nos estágios supervisionados. Maceió: EDUFAL, 2019.

VIEIRA, F. et. all. No caleidoscópio da Supervisão: imagens da formação e da pedagogia. 2ª ed. Revista Aumentada. EP edições Pedagogo, 2010.

XAVIER, Ana Claudia Molina Zaqueu. Narrativas na Formação de Professores: possibilidades junto ao Pibid da UFSCar. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro. -- Rio Claro, 2019. 297 p.

Published

2024-12-12

How to Cite

ZEFERINO, Samyra Bytthyan De Melo; VIANA, Maria Aparecida Pereira. Teachers’ reflective narratives about training and performance in inclusive education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18425, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18425. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18425. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.