Generation of knowledge program

actives implemented and benefits for Alagoas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18566

Keywords:

integral education, guarantee of permanence, pedagogical practices, network integration

Abstract

In this article, we present a theoretical reflection on the actions implemented in educational spaces in the context of the Generation Saber Program, aiming to understand how initiatives influence shared learning spaces, the teaching-learning process and cooperative management. Qualitative research was chosen, based on a theoretical reflection and on means of basic theoretical sharing, involving the participants of the Generation Saber Program, its implementation, its development and its results in the organizational policy of Alagoas, especially in the municipal public network. We take as a theoretical and epistemological basis, the complex thought of Edgar Morin (2007; 2010), as well as a theoretical and conceptual framework outlined by several other authors who share this perspective. This educational program presupposed the implementation of universal access, the guarantee of permanence, the improvement of the pedagogical practices developed by the schools and the integration of state and municipal education networks. The analysis of the evolution and implementation of the Generation Saber Program showed the transformative potential of this initiative in the educational context of Alagoas. The integration of entrepreneurial practices with education expands the possibilities of collaborative management and integral training of the subjects involved, contributing to the development of essential skills and competencies for civic and professional performance.

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Author Biographies

Marly do Socorro Peixoto Vidinha, Secretaria de Estado da Educação de Alagoas

Secretaria de Estado da Educação de Alagoas, marlyvidinha@hotmail.com, https://orcid.org/0009-0004-8659-4555

Maisa Gomes Brandão, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL)

Até fevereiro de 2019 utilizava o sobrenome Kullok, sendo conhecida acadêmica e profissionalmente como Maisa Gomes Brandão Kullok, nome, inclusive das publicações e documentos. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas-UFAL (1976). Mestre em Psicologia da Educação pelo Instituto de Estudos Avançados em Educação-IESAE da Fundação Getúlio Vargas do Rio de Janeiro-FGV/RJ (1984). Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-USP/SP (1998). Professora Adjunta Aposentada da Universidade Federal de Alagoas-UFAL. Exerceu vários cargos públicos na Educação Básica e na Educação Superior no Estado de Alagoas e em outros Estados. Atualmente é assessora técnica da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior, atuando principalmente nas áreas de gestão acadêmica, avaliação institucional, educação superior, educação, políticas públicas e educação a distância. Foi Membro da Comissão de Especialistas do Curso de Pedagogia MEC 2019-2021. Avaliadora BASIS de 2016 a 2023. Membro Fundadora da Academia Alagoana de Educação - ACALE, criada em março de 2017 onde ocupou a função de Diretora Social de 2017 a 2019. Presidente da Fundação de Apoio ao Ensino, Extensão e Pesquisa de Alagoas - FEPESA de 2017 a 2021. Professora Visitante do Instituto Superior de Gestão-ISG em Lisboa, Portugal desde 2018 até 2020. Atualmente é Diretora-Presidente da Fundação de Apoio ao Ensino, Extensão e Pesquisa de Alagoas-FEPESA. Primeira Secretária da Academia Alagoana de Educação-ACALE. Assessora Técnica do Gabinete da Reitoria da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas-UNCISAL desde 2017 até o momento.

Maria Dolores Fortes Alves, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Professora da Universidade Federal de Alagoas CEDU/PPGE; Doutora e Mestre em Educação – PUC/SP-CNPq  e UB (Barcelona); Mestre em Psicopedagogia e Pedagoga-UNISA; Pós-Graduada em Distúrbios da Aprendizagem pela UBA (Buenos Aires); Líder do Grupo de Pesquisa PAII-UFAL (Práticas de Aprendizagens Integradoras e Inovadoras); Pesquisadora RIES (Rede Internacional Ecologia dos Saberes), ECOTRANSD (Ecologia dos Saberes e Transdisciplinaridade - CNPq), RIEC (Rede Internacional de Escolas Criativas), GIAD (Grupo de Investigação e Assessoramento Didático. UB) e ADESTE (A Adversidade Esconde um Tesouro - Universidade de Barcelona), autora de diversos artigos e livros. E-mail: mdfortes@gmail.com

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Published

2024-12-12

How to Cite

VIDINHA, Marly do Socorro Peixoto; BRANDÃO, Maisa Gomes; ALVES, Maria Dolores Fortes. Generation of knowledge program: actives implemented and benefits for Alagoas. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18566, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18566. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18566. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

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