Inclusion of students with disabilities in higher Education Institutions
a systemic and complex view
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16914Keywords:
Inclusion, Students with disabilities, Distance educationAbstract
This article is the result of doctoral research on inclusion in distance education. The presence of students with disabilities in the university space calls for studies that consider inclusive discussion from a systemic and complex perspective. This work points to a possible multidimensional inclusive arrangement in university contexts. The results showed that university students with disabilities are more included in higher education institutions when different variables are present in this space and coexist, under arrangements composed, above all, of inclusive teaching practices, absence of instrumental barriers and infrastructure accessible, which are essential to a living universe capable of promoting learning and consequent permanence, training and possible return of this student with disabilities to the higher education institutions.
Downloads
References
ALMEIDA, M. L. de. Pesquisa-ação e inclusão escolar: uma análise da produção acadêmica em educação especial a partir das contribuições de Jürgen Habermas. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, ES, 2010.
ANACHE; A. A.; ROVETTO, S.S.M.; Oliveira, R.A. Desafios da implantação do atendimento educacional especializado no Ensino Superior. Revista Educação Especial, v.27, n.49, p.299-312, 2014.
BERTALANFFY, K. L. V. Teoria dos sistemas. FGV, “Série Ciências Sociais”. Rio de Janeiro, 1976.
BOOTH, T; AINSCOW, M. Index para a inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Trad. Mônica Pereira dos Santos, 2002. Disponível em: https://apcrsi.pt/dossiers_old/inclusao/index_para_a_inclusao.pdf. Acesso em 17 abr. 2021.
BUENO, J. G. S. A produção acadêmica sobre inclusão escolar e educação inclusiva. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; INNOCENTINI, M. C. P. (Orgs.). Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. 1 ed. Araraquara: Junqueira & Amorim, 2008, v. 1, p. 31-47
FANTACINI, R. A. F.; ALMEIDA, M. A. Revisão sistemática sobre a presença de Núcleos de Acessibilidade na Educação Superior EaD – 2005 a 2018. Revista Educação Especial, v. 32, pp. 1-26, 2019.
GIMENEZ, R. As Concepções e os Direitos das Pessoas com Deficiência: o Desafio para Ser Sujeito da Inclusão. Revista Parlamento E Sociedade, 10(19), 123–135, 2022. Disponível em https://parlamentoesociedade.emnuvens.com.br/revista/article/view/247. Acesso em 02 jun 2023.
GIMENEZ, R.; DYONISIO, C. M. Status sociométrico de alunos com deficiência intelectual e com transtorno do espectro do autismo na educação infantil e ensino fundamental. Revista Educação especial, 2020. Disponível em http://dx.doi.org/10.5902/1984686X36641. Acesso em 13 nov 2023.
LOUZADA, J.C.A. O INES-Brasil e os Indicadores de Culturas, Políticas e Práticas Inclusivas em uma Universidade Brasileira. 2022. 262 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2022.
MATTEI, A. R. N.; HAIDUKE, I. F. O GT-AUNE da PUCPR e o uso das tecnologias assistivas no processo de inclusão dos acadêmicos. 2010. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/252010204535.pdf. Acesso em 17 abr. 2021.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo, (E. Lisboa, Trad.). Porto Alegre, Meridional/Sulina, 2006.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000.
NEVES, J. D. V.; MACIEL, R. A.; OLIVEIRA, M. V. S. Representações de práticas inclusivas: da realidade vivida aos caminhos da inclusão no ensino superior da Amazônia paraense. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 100, n. 255, p. 443-463, 2019.
SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16
SILVA, H.M. et al. Inclusão de estudantes com deficiência no ensino superior: revisão de literatura. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v.10, n.2, p.332-342, 2012.
SILVEIRA, T. S. da. Política de Inclusão no Ensino Superior Na Modalidade Ead Nas Universidades Privadas. 2015. 139f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Santa Catarina, 2015.
SIMON, H. A. Comportamento Administrativo: estudo dos processos decisórios nas organizações administrativas. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 1965.
VASCONCELLOS, M. J. E. Pensamento Sistêmico. O novo paradigma da ciência (9a ed.). Campinas, SP: Papirus. 2010.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).