Autobiographical narratives in research and teacher training

revealing multiple experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17308

Keywords:

Narratives, Search, Teacher training

Abstract

In this study, we analyzed the developments of narratives in training and research with Early Childhood Education and elementary school teachers in public education networks in Piauí. The research focused on 28 works produced in the period from 2018 to 2022, 14 theses and 14 dissertations, works linked to the Center for Studies and Research on Teaching Training and Professionalization in Pedagogy/NUPPED, of the Postgraduate Program in Education, at the Federal University from Piauí. This is a bibliographical research, of the systematic review type. The analyzes of NUPPED productions, linked to the autobiographical approach, explain ways of using narratives in research and teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Marcos Pereira Soares, Universidade Federal do Piauí- UFPI

Mestrando em Educação, especialista em gestão educacional, especialista em ppsicopedagogia institucional e clinica, graduado em Bilogia.

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BASTOS, C. L; KELLER, V. Aprendendo a aprender. Petrópolis: Vozes, 1995.

BASTOS, L. C.; BIAR, L. de A. Análise de narrativa e práticas de entendimento da vida social. D.E.L.T.A., 31-especial, 2015 (97-126). Disponível em https://www.scielo.br/j/delta/a/Y8HLKnQRjQs8ZpdHjQY4fqH/?format=pdf&lang=pt Acesso em 25 agos 2023.

BRAGANÇA, I. F. de S. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788575114698. Acesso em: 24 de ago. 2021.

CAMPBELL COLLABORATION. Home page. Londres: Campbell Collaboration, 2021. Disponível em: https://www.campbellcollaboration.org. Acesso em: 12 abr. 2023.

CERVO, A. L.; BERVIAN. P. A. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

CLANDININ, D. J. CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: expectativas e histórias na pesquisa qualitativa. Uberlândia, MG: EDUFU, 2011.

CONNELLY, D. J.; CLANDININ, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e histórias em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Relatos de experiência e investigacion narrativa. In: LARROSA, J. Déjame que te cuente. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.

CUNHA, R. A. Pesquisa narrativa: uma estratégia investigativa sobre o ser professor. 2009. Recuperado de: http://www.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/eventos/evento2009/ GT.2/3 5_Renata%20Cristina%20da%20Cunha.pdf

GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, mar. 2014. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000100018 Acesso em: 20 ago. 2023.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

JOSSO, M-C. Experiência de vida e formação. São Paulo: Paulus; Natal: EDUFRN, 2010.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1995, p. 11-30.

PACHECO, J. A.; FLORES, M. A. Formação e Avaliação de Professores. Porto: Porto Editora, 1999.

PRADO, G. do V. T.; SOLIGO, R. (Org.). Porque escrever é fazer história. Campinas, SP: Graf. FE, 2005.

SOUZA, E. C. de. Histórias de vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: E. C. de Souza, A. C. V. Mignot (Orgs.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet-FAPERJ, 2008.

SOUZA, E. C. de. Pesquisa narrativa e escrita (auto) biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUSA, E. C. de.; ABRANHÃO, M. H. M. B. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006, p. 135-147.

VARANI, A.; FERREIRA, C. R.; PRADO, G. do V. T. P. (Org.). Narrativas docentes: trajetória de trabalhos pedagógicos. Campinas, SP: Mercado de letras, 2007.

Published

2024-06-26

How to Cite

SOARES, Francisco Marcos Pereira; BRITO, Antonia Edna. Autobiographical narratives in research and teacher training: revealing multiple experiences. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17308, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17308. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17308. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.