A tirinha no livro didático e suas perspectivas interpretativas: sentido(s) da palavra democracia

Authors

  • Sabrina Santos Barros UESB
  • Adilson Ventura da Silva UNIVERSIDADE ESTADUAL DO SUDOESTE DA BAHIA

DOI:

https://doi.org/10.28998/2317-9945.202482.246-260

Keywords:

Semântica do Acontecimento. Livro didático. Tira.

Abstract

It is known that the textbook is a tool that assumes significant importance in promoting the skills advocated by Brazilian normative documents, contributing indispensably to the student's development. For this reason, we decided to analyze this didactic instrument and raised the following question: do the exercises related to the comic strips in the Portuguese Language textbook provide guidance for interpretations of the text's meaning(s)? To answer this question, we theoretically position ourselves within the Semantics of the Event, as proposed by Eduardo Guimarães (2002, 2007, 2009, 2011, 2018), which considers enunciation as the place where studies of meanings should be situated, regarding it as a historical and political practice. As a methodology for analysis, we employ certain concepts specific to the theory used, such as probing, enunciative scene, rewriting, articulation, and, in this direction, this research aimed primarily to analyze the construction of exercises presented in textbooks related to comic strips; to analyze the semantic functioning of the word 'democracy' in order to verify if these activities encompass work with meanings in multisemiotic texts. The results indicated that the composition of the exercise establishes a relationship between the Textbook, the teacher, and the student, in which interpretation is subjected to pre-established meanings by the material itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Santos Barros, UESB

Graduada em Letras Modernas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Atuou, principalmente, durante os anos de graduação, nos seguintes temas: semântica; semântica do acontecimento; político e temporalidade. Atualmente, é mestra em Linguística pelo programa de pós-graduação PPGlin da UESB.

Adilson Ventura da Silva, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO SUDOESTE DA BAHIA

Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Guaxupé (2001), mestrado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (2006) e doutorado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (2012). Atualmente é professor titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e professor adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Semântica da Enunciação, atuando principalmente nos seguintes temas: sentidos, semântica do acontecimento, semântica, sentido e enunciação.

References

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: Linguagens, vol. 3. 11. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

GUIMARÃES, E. Semântica do Acontecimento: um estudo enunciativo da designação. Campinas: Pontes. 2002a.

GUIMARÃES, E. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. Campinas: Pontes. 2 ed. 2002b.

GUIMARÃES, E. Domínio semântico de determinação. In: GUIMARÃES, E.; MOLLICA, M. C. (Orgs.). A palavra: forma e sentido. Campinas: Pontes, 2007.

GUIMARÃES, E. Análise de texto: procedimentos, análises, ensino. Campinas: Editora RG, 2011.

GUIMARÃES, E. Semântica: enunciação e sentido. Campinas: Pontes, 2018.

ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 5. ed. Campinas: Pontes, 2009.

Published

2024-09-01

How to Cite

SANTOS BARROS, Sabrina; VENTURA DA SILVA, Adilson. A tirinha no livro didático e suas perspectivas interpretativas: sentido(s) da palavra democracia. Revista Leitura, [S. l.], n. 82, p. 246–260, 2024. DOI: 10.28998/2317-9945.202482.246-260. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17141. Acesso em: 18 oct. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.