Interlocutions between a research group at university and the bilingual public school: an inventory of research on basic education

Authors

  • Katiuscia Raika Brandt Bihringer Universidade Regional de Blumenau FURB
  • Cláudia Regina Pinto Universidade Regional de Blumenau FURB
  • Debora Cristofolini Universidade Regional de Blumenau FURB
  • Daniela Tomio Universidade Regional de Blumenau

Keywords:

School. Public Bilingual Education., University., Research Group., Teacher training.

Abstract

We socialized an investigation about dialogues between universities and bilingual public schools, mediated by the research group Plurilingualism in Education, based on an inventory of scientific research in partnership between the municipal department of Education and the university. The aim of this study is to characterize the scientific productions developed with bilingual public schools, analyzing how the research group establishes dialogues with Basic Education. The methodological path, with a qualitative approach, is characterized by bibliographic analysis, in which nine researches were mapped, including articles, dissertations and theses defended and in progress, between the years 2019 and 2024, which present themes related to socio-historical constructions the implementation of bilingual schools in Blumenau - SC. The data reveal language practices, in order to build spaces of relationship that consider the community in linguistic development. In line with studies by the research group, the research denotes the CLIL methodology (Integrated Content and Language Learning), with a view to developing plurilingual and pluricultural skills in the investigated context. The conclusions point to the challenge of (re)thinking training paths, based on the production of research with teachers working in these bilingual public schools, to make visible the materiality of training experiences.

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Author Biographies

Katiuscia Raika Brandt Bihringer, Universidade Regional de Blumenau FURB

Mestre em Educação (2018) pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), onde atualmente é doutoranda e investiga conceitos de desenvolvimento profissional docente e translinguagem. Professora de Língua Inglesa e atua na formação inicial e continuada de professores da Educação Básica. Integra o grupo de pesquisa em Formação de Professores e Práticas Educativas (GPFORPE- FURB) e Plurilinguismo na Educação (GPPLURI - FURB).

Cláudia Regina Pinto, Universidade Regional de Blumenau FURB

Mestrado em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2006). Doutoranda em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2024). Professora da Prefeitura Municipal de Indaial, SC e de Timbó, SC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil e Anos Iniciais, Inclusão na Educação Infantil e Anos Iniciais, Dificuldades na Aprendizagem, Psicopedagogia, Alfabetização e Letramento.

Debora Cristofolini, Universidade Regional de Blumenau FURB

Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB. Doutoranda em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB. Integra o Grupo de Pesquisa em Plurilinguismo na Educação (GPPluri). Tem experiência na área de Letras, atuando como professora de Inglês efetiva na Rede Municipal de Indaial

Daniela Tomio, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Educação Científica e Tecnológica, Mestre em Educação, Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas. Docente pesquisadora na Universidade Regional de Blumenau, nos cursos de Pós-graduação em Educação (PPGE), e em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM) e na graduação na área Educação, Ciência e Pesquisa. Trabalha na formação inicial e continuada de professores da Educação Básica e do Ensino Superior. Atua e pesquisa principalmente nas seguintes áreas: Contextos formais e não formais de práticas educativas e formação docente na Educação Básica e em Educação Científica; Comunicação Pública da Ciência. 

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Published

2024-12-14

How to Cite

BIHRINGER, Katiuscia Raika Brandt; PINTO, Cláudia Regina; CRISTOFOLINI, Debora; TOMIO, Daniela. Interlocutions between a research group at university and the bilingual public school: an inventory of research on basic education. Revista Leitura, [S. l.], n. 83, p. 29–44, 2024. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/17900. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Grupos de pesquisa em línguas no Brasil: reflexões teórico-metodológicas em cont

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