Interlocutions between a research group at university and the bilingual public school: an inventory of research on basic education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2317-9945.202483.29-44Keywords:
School. Public Bilingual Education., University., Research Group., Teacher training.Abstract
We socialized an investigation about dialogues between universities and bilingual public schools, mediated by the research group Plurilingualism in Education, based on an inventory of scientific research in partnership between the municipal department of Education and the university. The aim of this study is to characterize the scientific productions developed with bilingual public schools, analyzing how the research group establishes dialogues with Basic Education. The methodological path, with a qualitative approach, is characterized by bibliographic analysis, in which nine researches were mapped, including articles, dissertations and theses defended and in progress, between the years 2019 and 2024, which present themes related to socio-historical constructions the implementation of bilingual schools in Blumenau - SC. The data reveal language practices, in order to build spaces of relationship that consider the community in linguistic development. In line with studies by the research group, the research denotes the CLIL methodology (Integrated Content and Language Learning), with a view to developing plurilingual and pluricultural skills in the investigated context. The conclusions point to the challenge of (re)thinking training paths, based on the production of research with teachers working in these bilingual public schools, to make visible the materiality of training experiences.
Downloads
References
ALVES, U. K. ; FINGER, Ingrid. Alfabetização em contextos monolíngues e bilíngues. Rio de Janeiro: Vozes, 2023.
ANDRÉ, M. E. D. A. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em:< https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/753> Acesso em: 20 out. 2017.
BIHRINGER, K. R. B. Experiências do desenvolvimento profissional de professores que escrevem sobre suas práticas pedagógicas e as reverberações na comunicação de uma escola pública. 2019. Dissertação (Mestrado em PPGE – Mestrado em Educação) –Universidade Regional de Blumenau, FURB, 2019.
BLUMENAU. PREFEITURA MUNICIPAL DE BLUMENAU. Resolução nº 01, de julho de 2018. Estabelece normas para a oferta da Escola Bilíngue de Educação Infantil e Ensino Fundamental pertencentes ao sistema Municipal de Ensino de Blumenau. Blumenau/SC. 2018.
BREUCKMANN, H. J. O Educador-Pesquisador: Possibilidades e Perspectivas. In: BOHN, H. I.; SOUZA O. Faces do Saber: Desafios à educação do futuro. Florianópolis: Insular, 2002. p. 117-129.
KIELING, H. S.; SELBACH, H. V.; REICHERT ASSUNÇÃO TONELLI, J. Ensino de Inglês como língua adicional para e com crianças: : repensando a prática por meio da abordagem CLIL integrada à experiência de Dewey. Olhares & Trilhas, v. 26, n. 1, p. 1–19, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.1.71327. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/71327. Acesso em: 26 jun. 2024.
LÜDKE, M.; CRUZ, G. B., & BOING, L. A. A Pesquisa do professor da educação básica em questão. Revista Brasileira de Educação, v. 42 n. 14, 2009. DOI: 10.1590/S1413-24782009000300005 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/L3jcpjz7VFSZjXZTbWhshrv/ Acesso em: 08 jul 2024.
JORDÃO. C. M. ILA - ILF-ILE-ILG: quem dá conta?Rev. Bras. Linguística Aplicada. v. 14 n.1 Mar. 2014. Discponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/VBC45fDYvxV5BXwvmLVDh4m/?lang=pt Acesso em: 08 jul. 2024.
MEGALE, A. (org). Educação Bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santilana, 2019.
________, A. (org). Desafios e práticas na Educação Bilíngue São Paulo: Fundação Santilana, 2020.
MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
MOROSINI; M.C., & FERNANDES, C. M. B. (2014). Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Rev. Educação por Escrito, v.5 n.2, 2011. p.154-164 DOI: 10.15448/2179-8435.2014.2.18875 Disponível em:https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em 08 de jul. 2024.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
WERLE, F. (2013). Pós-Graduação e suas interlocuções com a Educação Básica. Rev. Educação, v.35 n.3. 2012. Doi: 10.1590/S1414-40772012000300010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11939. Acesso em 08 de jul. 2024.