Access to digital technologies and the internet in higher education
validation of a diagnostic questionnaire
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p457-481Palavras-chave:
Questionnaire, Validation, Higher EducationResumo
This work presents the process used to validate a data collection instrument in the context of the Covid-19 pandemic. The aim was to demonstrate the reliability of a questionnaire about access to digital technologies and the Internet by university students. The questionnaire construction process consisted of two stages: items were initially developed based on the objectives indicated by the Working Group, mapping the items related to “Technical Information” (INF) and “Experience” (EXP) with Digital Technologies in Education. In the second stage, the items were adjusted and divide into different sections in order to provide the respondent with one context at a time. The validity performed in the construction of the instrument indicates that the questionnaire developed is adequate to measure the latent factors of technical information. Although there was no complete invariance of the instrument for all groups of respondents, the validation conducted indicates that the instrument is relatively good for comparing the mean of latent factors in most groups.
Downloads
Referências
BARENDSE, M. T.; OORT, F. J.; TIMMERMAN, M. E. Using Exploratory Factor Analysis to Determine the Dimensionality of Discrete Responses. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, v. 22, n. 1, p. 87–101, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10705511.2014.934850. Acesso em: 12 jun. 2020.
BELLUCCI JÚNIOR, José Aparecido; MATSUDA, Laura Misue. Construção e validação de instrumento para avaliação do Acolhimento com Classificação de Risco. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 65, n. 5, p. 751–757, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/DwT8nJtQs6YkXGZt3yBmR4F/?lang=pt. Acesso em: 8 maio 2020.
BITTERNCOURT, Hélio Radke et al. Desenvolvimento e validação de um instrumento para avaliação de disciplinas na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 48, 2011. p. 91. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1994. Acesso em: 11 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 1428, de 28 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a oferta, por Instituições de Educação Superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Diário Oficial da União, Brasília, 31 dez. 2028. Seção 1, p. 59.
BROWN, Timothy A. Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press, 2006.
CRONBACH, Lee J. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, n. 16, v. 3, 1951, p. 297-334. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF02310555. Acesso em: 3 maio 2020.
DA SILVA, Anelise Bozzetto; PICCOLI, Ângela B.; PELLANDA, Lucia C. Knowledge and food practices questionnaire: construction and validation. Jornal de Pediatria, Porto Alegre, v. 97, n. 2, p. 177–183, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jped/a/wYDDbZj3TSppqdBV5qZCLRq/?lang=en. Acesso em: 2 jun. 2020.
FRENCH, Brian F.; FINCH, W. Holmes. Multigroup Confirmatory Factor Analysis: Locating the Invariant Referent Sets. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, v. 15, n. 1, p. 96–113, 2008. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10705510701758349. Acesso em: 12 maio 2020.
GEORGE, Darren; MALLERY, Paul. SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference, 11.0 Update. 4th ed. Boston: Allyn & Bacon, 2003.
HORN, John L. A rationale and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika, v. 30, n. 2, p. 179–185, 1965. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF02289447. Acesso em: 25 jul. 2020.
KAISER, Henry F. An index of factorial simplicity. Psychometrika, v. 39, n. 1, p. 31–36, 1974. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF02291575. Acesso em: 28 maio 2020.
KLINE, Rex B. Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY, USA: Guilford, 2015.
LINDEMAN, Richard H. Medidas educacionais: testes objetivos e outros instrumentos de medida para a avaliação da aprendizagem. Porto Alegre: Globo, 1974.
MONDADORI, Mauricio Grazziotin; LADEIRA, Wagner Junior. Validação de um instrumento quantitativo em pesquisa de Empreendedorismo e Inovação: um estudo no contexto dos recursos tangíveis e intangíveis. In: Encontro da Anpad, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...] Rio de Janeiro: ANPAD, 2007. p. 1-13. Disponível em: http://www.anpad.org.br/diversos/down_zips/33/GCT-C2418.pdf. Acesso em: 4 abr. 2020.
OCHANDO, Helena Ma Pascual. Transcultural Validation within the English Scope of the Questionnaire Evaluation of Variables Moderating Style of Teaching in Higher Education. C.E.M.E.D.E.P.U. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 237, p. 1208–1215, 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281730191X. Acesso em: 28 abr. 2020.
PASQUALI, Luiz. Princípios de elaboração de escalas psicológicas. Rev. Psiq. Clin. v. 25, n. 5 (Edição Especial), p. 206-213, 1998. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-228044. Acesso em: 18 jul. 2020.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing, 2018. Disponível em: https://www.r-project.org/
RAYMUNDO, Valéria Pinheiro. Construção e validação de instrumentos um desafio para a Psicolinguística. Letras de Hoje, Porto Alegre; v. 44 n. 3, p. 86–93, 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5768. Acesso em: 12 jun. 2020.
REVELLE, William R. Psych: Procedures for personality and psychological research. 2017.
ROSSEEL, Yves. lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software, v. 48, n. 2, 2012. Disponível em: https://www.jstatsoft.org/article/view/v048i02. Acesso em: 12 abr. 2020.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SPERLING, Sara Gallert; COSER, Janaína; CARDOSO, Sandra Maria de Mello. Processo de validação de instrumento de pesquisa: um relato de experiência. In: Seminário Internacional de Educação no MERCOSUL, 18., 2018, Cruz Alta. Anais eletrônicos [...] Cruz Alta: Unicruz. p. 99-103. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2018/3%20-Mostra%20de%20Trabalhos%20da%20Gradua%C3%A7%C3%A3o%20e%20P%C3%B3s-Gradua%C3%A7%C3%A3o/Trabalhos%20Completos/PROCESSO%20DE%20VALIDA%C3%87%C3%83O%20DE%20INSTRUMENTO%20DE%20PESQUISA%20UM%20RELATO%20DE%20EXPERI%C3%8ANCIA.pdf. Acesso em: 7 jul. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Gabinete da Reitoria. Portaria nº 438, de 25 de março de 2020. Dispõe sobre a composição do Grupo de Trabalho (GT) “Educação mediada por tecnologias”. SIPAC UFAL. Maceió, 25 mar. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2Ybwop5. Acesso em: 22 abr. 2020.
VAIŽGĖLIENĖ, Eglė et al. Validation of the EFFECT questionnaire for competence-based clinical teaching in residency training in Lithuania. Medicina, v. 53, n. 3, p. 173–178, 2017. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28596069/. Acesso em: 12 maio 2020.
VIEIRA, Sonia. Introdução à bioestatística. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016.
WATKINS, Marley W. Exploratory Factor Analysis: A Guide to Best Practice. Journal of Black Psychology, v. 44, n. 3, p. 219–246, 2018. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0095798418771807. Acesso em: 4 abr. 2020.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).