“Opening windows in writing”
aesthetic workshop as a strategy for sensitive teacher education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p416-432Keywords:
Aesthetic workshops, Writing, Continuing education, TeachersAbstract
This article presents and analyzes the resonances of an aesthetic writing workshop for elementary school teachers I and II in a private school at Curitiba-PR. The workshop bet on the power of the group's inventive writing activity, through an exercise in poetic creation. The importance of aesthetic teacher education experiences that promote encounters with the productions of human sensibility and imagination, with creative and inventive action. It is concluded that aesthetic workshops emerges as alternatives for an education of the sensitive, in the face of practices that are limited to repeating techniques and reproducing discourses that reiterate an uninvolved stance towards life, towards the world.
Downloads
References
ALBANO, Ana Angélica. Formação estética. Palestra proferida no EDUCASUL. Florianópolis, 09 ago. 2007.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 2004.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 2004.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação Inventiva de professores. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira (org). Formação inventiva como possibilidade de deslocamentos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 3. ed. Curitiba: Criar, 2004
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. Por que arte-educação? Campinas, SP: Papirus. (Coleção Ágere), 1991.
KASTRUP, Virgínia. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicol. Soc. [online]. 2004, vol.16, n.3, pp. 7-16. ISSN 1807-0310.
KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo horizonte: Autêntica, 2007.
KASTRUP, Virgínia. Conversando sobre políticas cognitivas e formação inventiva. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira (org). Formação inventiva como possibilidade de deslocamentos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.
KASTRUP, Virgínia. Experiência Estética para uma Aprendizagem Inventiva: notas sobre a acessibilidade de pessoas cegas a museus. Informática na Educação: teoria & prática Porto Alegre, v.13, n.2, jul./dez. 2010.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: Revista Brasileira da Educação. Nº 19, Jan/Fev/Mar/Abr, Rio de Janeiro: ANPED, 2002.
MAHEIRIE, Katia. et al. Processos de criação em educadoras: uma experiência e suas implicações. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, v. 19 - n. 1, p. 145-154, Jan./Jun. 2007.
MARCHIORI, A. F., TRINDADE, L. H. & MELO, AS. Writing practices in continuing training of teachers that work in childwood education. Research, Society and Development, 9(7), 2020.
MARTINS, Miriam Celeste. O Sensível Olhar Pensante. In: FREIRE, Madalena (Org.) Observação, Registro, Reflexão: Instrumentos Metodológicos I. 3. ed. São Paulo: Publicações do Espaço Pedagógico, fev/2003.
MARTINS, Miriam Celeste. O Sensível Olhar Pensante. In: FREIRE, Madalena (Org.) Observação, Registro, Reflexão: Instrumentos Metodológicos I. 3. ed. São Paulo: Publicações do Espaço Pedagógico, fev/2003.
MEIRELLES, Cecília. Escolha o seu sonho. Rio de Janeiro: Global Editora, 2016.
MOREIRA, Debora Oliveira. Atitude estética na formação continuada de professores do ensino fundamental. 2014. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2014.
PLASZEWSKI, Helenara; MEIRA, Mirela Ribeiro. Educação, Estética e Metamorfoses Pedagógicas. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, RS, v. 25, Dossiê, 2020.
QUEIRÓS, Bartolomeu. Campos. Sobre ler, escrever e outros diálogos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
QUINTANA, Mario. Os poemas. São Paulo: L&PM 1980.
SCHLINDWEIN, Luciane Maria. Arte e desenvolvimento estético na escola. In: PINTO, Angel; SCHLINDWEIN, Luciane Maria e NEITZEL, Adair de Aguiar (orgs.) Cultura, escola e educação criadora: formação estética do ser humano. Curitiba: Editora CRV, 2010.
VIGOTSKI, Lev. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Apresentação e comentários de Ana Luiza Smolka. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
ZANELLA, A.V. et al. Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: reflexões sobre a formação de professores(as). Cadernos de Psicopedagogia (UNISA), v. 06, p. 00-06, 2006.
ZANELLA, Andrea. Vieira. et al. (Org.). Educação estética e constituição do sujeito: reflexões em curso. Florianópolis: UFSC, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).