Socio-environmental attitudes in early childhood education

a study in the CMEI in the municipal network of Recife-PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp406-422

Keywords:

Socio-environmental education, Early Childhood Education, Sustainable Attitudes

Abstract

This work brings results of an investigation on the didactic-pedagogical strategies carried out in a CMEI of the municipal network of Recife, aiming to understand the difficulties and possibilities of working with critical Environmental Education in an attitudinal perspective, breaking away from naturalistic approaches. It is considered the need for innovative socio-environmental educational practices, inserted since childhood, based on transforming and emancipatory socio-environmental issues, addressed in a transdisciplinary dimension, aimed at the citizen formation of sustainable attitudes. In this sense, the question is: what are the difficulties and possibilities of working with Environmental Education from an attitudinal perspective in the context of Early Childhood Education? This is a case study, qualitative in nature, investigated through observations, semi-structured interviews and documental analysis. Data triangulation is used to analyze the results, establishing a critical dialogue with the theoretical basis mentioned at the beginning of this work. The results pointed to a rethinking of the didactic-pedagogical practices of Environmental Education in Early Childhood Education, in the sense of critically reflecting, seeking to achieve an effective break with the conservative bases that guide the practices of socio-environmental education in that context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilvaneide Ferreira de Oliveira, UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DE PERNAMBUCO

Educação, metodo e tecnica de ensino.

References

CAPRA, F. A teia da Vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção Docência em formação).

CORREIA, J. T. Inovação Pedagógica e Formação de Professores. 2. ed. Rio Tinto: ASA, 1991.

CORSARO, W. A Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

KRAMER, S. Currículo de Educação Infantil e a formação dos profissionais de creche e pré-escola: questões teóricas e polêmicas. In: Por uma política de formação do profissional de Educação Infantil. /MEC/SEF/COEDI - Brasília: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1994. p. 16-31.

LIMA, G. F. C. Educação, emancipação e sustentabilidade: em defesa de uma pedagogia libertadora para a educação ambiental. In: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

LOUREIRO, C. F. Sustentabilidade e Educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012. (Coleção Questões da Nossa Época).

______. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

MATURANA, H. R.; VARELA, F. J. A Árvore do Conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. Tradução de Humberto Mariotti e Lia Diskin. São Paulo: Pala Athenas, 2001.

MORIN, E. Introdução ao pensamento Complexo. Tradução do francês Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2006.

______. A Necessidade de um Pensamento Complexo. In: MENDES, C. (org.). Representação e complexidade. Rio de Janeiro. Garamond, 2003.

______. Os Setes Saberes necessários à educação do futuro. 9. ed. São Paulo: Cortez, Brasília: UNESCO, 2004.

MOURA, J. D.; HIDRATA, C. A. A educação ambiental em debate. Revista Eletrônica Pro-Docência/UEL, Londrina, v. 1, n. 5, jul.-dez. 2013.

NICOLESCU, B. Manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: Trion, 1999.

OLIVEIRA, Z. M. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005. (Coleção Docência em Formação).

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.;

GHEDIN, E. (org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 17-52.

RECIFE. Prefeitura Municipal. Projeto didático. Recife: CMEI, 2015.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2004.

RIZZO, G. Creche: organização, currículo, montagem e funcionamento. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

SANTOS, A. (org.). Complexidade e transdisciplinaridade: em busca da totalidade perdida: conceitos e práticas na educação. Porto Alegre: Sulina, 2009.

Published

2021-09-29

How to Cite

OLIVEIRA, Gilvaneide Ferreira de; SILVA, Renata Carvalho da. Socio-environmental attitudes in early childhood education: a study in the CMEI in the municipal network of Recife-PE. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 406–422, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp406-422. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12327. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.