The perceptions of the undergraduates about the teacher education degree in countryside education

Authors

  • Marlene Rios Melo Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Daniel José Puente Chacón Universidade do Uruguai

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp337-357

Keywords:

Teacher Education, Countryside education, Science

Abstract

This text aims to understand how the undergraduates in the penultimate semester of the degree in countryside education of a Federal Institution of Higher Education perceive their formation. We start from the question: What is the education of teachers of rural education? The answer will be obtained through qualitative research with a phenomenological approach (BICUDO; KLÜBER, 2013). The analysis of the written and transcribed discourses of the collaborating research subjects was carried out through the Discursive Textual Analysis (MORAES; GALIAZZI, 2007). The results show us that undergraduates realize their condition as the oppressed, as well as perceive a recovery of their cultural capital, through the valorization and recovering of their identity, which strengthens them in the creation of actions in the peasant universe. However, the relationship with scientific knowledge is still fragile, showing traces of an education that is not yet fully dialogical and liberating.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlene Rios Melo, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Docente da Universidade Federal do Rio Grande - FURG, atuando nos cursos de licenciatura em educação do campo e agroecologia. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Mestre em Química Inorgânica pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Bacharel e tecnóloga em química pela Universidade de São Paulo

Daniel José Puente Chacón, Universidade do Uruguai

Graduado em química pela Universidade da Venezuela. Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Doutorando pela Universidade do Uruguai

References

ACEVEDO, J.A.; VÁZQUEZ, A.; PAIXÃO, M. F.; ACEVEDO, P.; OLIVA, J. M.; MANASSERO, M. A. Mitos da didática das ciências acerca dos motivos para incluir a natureza da ciência no ensino das ciências. Ciência e Educação, v. 11, n. 1, 2005.

BICUDO, M. A. V.; KLÜBER, T. E. A questão de pesquisa sob a perspectiva da atitude fenomenológica de investigação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 18, n. 3, p. 24-40, set./dez. 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF,1988.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNB/CB 01 de 3 de abril de 2002. Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária (Incra). Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (Pronera): manual de operações. Brasília, DF, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital de Convocação nº 09, de 29 de abril de 2009. Brasília, DF, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 86, de 1º de fevereiro de 2013. Brasília, DF, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo (Procampo). Brasília, DF, 2007.

FREIRE, P. Conscientização: Teoria e prática da libertação – Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MOLINA, M. C. Políticas Públicas. In: CALDART, R. S.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Expressão Popular, 2012.

MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

NASCIMENTO, C. G. Escola Família Agrícola: uma resposta alternativa à educação do meio rural. Revista da UFG, v. 7, n. 1, 2005.

RIBEIRO, G. M.; MARIN, E. C. Educação Física escolar: a ação pedagógica e sua legitimação enquanto prática social na Escola Itinerante do MST. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 4, 2009.

TEIXEIRA, E. S.; BERNARTT, M. L.; TRINDADE, G. A. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, 2008.

SANTOS, R. B., História da Educação do Campo no Brasil: O protagonismo dos movimentos sociais. Teias, v. 18, n. 51, 2017.

SADLER. T. Moral and Ethical Dimensions of Socioscientific Decision-Making as Integral Components of Scientific Literacy. Spring, v. 13, n. 1, p. 39-48, 2004.

VILELA, Rita Amélia Teixeira. Críticas e possibilidades da educação e da escola na contemporaneidade: lições de Theodor Adorno para o currículo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45, p. 223-248, jun. 2007.

Published

2021-09-29

How to Cite

MELO, Marlene Rios; PUENTE CHACÓN, Daniel José. The perceptions of the undergraduates about the teacher education degree in countryside education. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 337–357, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp337-357. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12332. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.