Post-BNCC curricular recontextualization process
experience of a municipal education network
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p379-400Keywords:
Curriculum policies, Curriculum recontextualization, Teaching practiceAbstract
With the approval of the Common National Curricular Base, the education networks must rework their curricula, which has generated doubts about how to interpret and translate this process into educational practice. Thus, the objective of this article is to present an analysis of how teachers of the early years of elementary education in the municipal school system of Chapecó-SC are recontextualizing the curriculum in educational practices. The theoretical basis is the policy cycle of Stephen Ball and Chevallard's didactic transposition. This is a quali-quantitative research carried out in 2020 through the analysis of the state and municipal curricula and the application of a questionnaire to teachers of a municipal institution. The data indicate that teachers promoted changes in the planning of classes, but few changes in their teaching practice especially in view of the realization of remote classes and the limit on interactions that assist the understanding of the curriculum.
Downloads
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. As transformações do saber científico ao saber ensinado. Educar em Revista, Curitiba, n. especial, 2011, p. 191-210.
ALVES FILHO, José de Pinho. Regras da transposição didática aplicada ao laboratório didático. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 174-188, ago.2000.
BITTENCOURT, Zoraia Aguiar; MOROSINI, Marília Costa. Programa Mais Educação como política de educação integral: uma análise a partir da abordagem do ciclo de políticas. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa. v. 10, n. 2, p. 559 a 883, jul/dez.2015.
CORRÊA, Adriana; MORGADO, José Carlos. A construção da BNCC no Brasil: tensões e desafios. Revista UDESC, Florianópolis, v. 3, p. 6 - 12, 2018.
CHAPECÓ, Secretária de Educação. Currículo Base do Ensino Fundamental. Chapecó-SC, 2019.
CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. 3.ed. Buenos Aires: Aique Grupo Editor S. A., 1991.
CHEVALLARD, Yves. Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v.3 n.2 mai.ago. 2013.
FÁVERO, Altair Alberto; CENTENARO, Junior Bufon. A pesquisa documental nas investigações de políticas educacionais: potencialidades e limites. Revista Contrapontos. Itajaí, v. 19, n.1, jan/dez 2019.
LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias do currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MAINARDES, Jefferson. A pesquisa no campo da política educacional: perspectivas teóricas epistemológicas e o lugar do pluralismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018.
MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria Inês. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan.abr.2009.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan.abr.2006.
MELZER, Ehrick Eduardo Martins. A teoria de Chevallard e Fleck: relações entre a transposição didática e o tráfego de pensamentos. Educere - XII Congresso Nacional de Educação. PUCPR 26 a 29 nov.2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/16730_11057.pdf Acesso em: 15.out.2020.
MENDOZA, Miguel Angel Gómez. La transposicón didáctica: historia de un concepto. Revista Latinoamericana de Estudos Educativos, v. 1, p. 83-115, jul/dic. 2005.
OLIVEIRA, Nucia A. S.; ROSA, Helena A.; SILVA, Denize A. A história no currículo Base do Território Catarinense. Fronteiras: Revista Catarinense de História, n.34, 2019.
PAVEZI, Marilza. Contribuições da teoria da atuação: análise a partir de uma pesquisa sobre políticas de Educação Especial no contexto da prática. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 3, p. 1-19, 2018.
ROSA, Sanny Silva da. Uma introdução às ideias e às contribuições de Stephen J. Ball para o tema da implementação de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa. v. 4, p. 1-17, 2019.
SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis, 2019. Disponível em:
www.sed.sc.gov.br › documentos › curriculo-base-sc › 018-curriculo-base-. Acesso em: 15 dez.2019.
SILVA, Vanessa Silva da. Base Nacional Comum Curricular: uma análise crítica do texto da política. 2018. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, 2018.
TEDESCO, Anderson Luiz; SCHWENGBER, Ivan Luís. De Husserl a Freire: reflexões sobre o conceito de competência na Base Nacional Comum Curricular. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 5, p. 1-12, 2020.
THIESEN, Juares da Silva. Política curricular: discursos, (con)textos e práticas. Curitiba, PR: CRV, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).