Narratives about the supervised internship in the license physics course
a figure of learning in initial training
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p260-278Keywords:
Physics Teaching, Supervised internship, Figures of Learning, Narratives, Relation to knowledgeAbstract
The article aims to understand the relationship with teaching the student establishes during the curricular component Supervised Internship Final Years of Elementary School, in the Physics Licentiate course of the State University of Maranhão, from the first experiences narrated with the conduction of classes for formation pedagogical. In this way, the question is: what relationship with teaching does the licentiate establish during the supervised internship combined with the class regency for their pedagogical training? It is an exploratory-descriptive qualitative study, using the students' narratives, balance of knowledge, final internship report, and data organization, based on content analysis, as a data constitution instrument. The Relation with Knowledge, by Bernard Charlot, was used. Thus, what made sense in the relationship with the teaching of students in place-knowledge, internship, from the identity, social and epistemic dimensions with Physics, can be perceived through the narratives of the undergraduates themselves.
Downloads
References
BRETON, H. Investigação narrativa: entre detalhes e duração. REPI – Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, n. 1 (especial), p. 12-22, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/repi/article/view/e20201. Acesso em 15 mar. 2022
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 9/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de março de 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 2/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 4 de março de 2002.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CHARLOT, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre, RS: Artmed.
CHARLOT, B. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre, Artmed, 2001.
CHARLOT, B. Relação com o saber, Formação de Professores e Globalização: questões para a educação hoje. 1ªed. Porto Alegre: ARTMED, 2005.
CHARLOT, B. A mobilização no exercício da profissão docente. [16 de março, 2012]. Rio de Janeiro: Revista Contemporânea de Educação. Entrevista concedida ao I Colóquio Internacional de Formação Inicial e Continuada de Professores de Línguas Estrangeiras.
CHARLOT, B. Educação ou Barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. Tradução Sandra Pina. São Paulo: Cortez, 2020.
CORREIA, E. S. O CORPO-OUTRO: discursos e sentidos de estudantes de graduação da Universidade Federal de Sergipe. 2022. Tese (Doutorado em Educação- Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão.
CORREIA, E. S.; SILVA, V. A.; NASCIMENTO, W. R. S.; CHARLOT, Y. C. A Unidade Dialética Ensino e Aprendizagem: Um Processo Não Linear. Revista Internacional Educon, Aracaju, v.1, n. 1, p. 1-12, 2020.
DELORY-MOMBERGER, C. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.27, n.01, p.333-346, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102- 46982011000100015&lng=pt&nrm=isso Acesso em 10 mar. 2022.
FRANCISCO, W. A Relação com Saber e o Ensino de Química: fundamentos teóricos para analisar o processo de aprendizagem em atividade de sala de aula. Investigações em Ensino de Ciências, Rio Grande do Sul, v.24, p. 01-21, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 63, p. 413-438, 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2741 Acesso em 10 marc. 2022.
LIMA, G. K. Discursos na Relação Transferencial Monitor/Criança em um Observatório Astronômico. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência- Programa de Pós-graduação em educação para a ciência, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru.
ORLANDI, E. P.. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 10. ed. Campinas, SP: Pontes, 2012.
PÊCHEUX, M. (1981). A língua inatingível: o discurso na história da linguística. Campinas, Pontes, 2004.
LACAN, J. Seminário II (1954-1955): o eu na teoria de Freud e na Técnica da psicanálise. Rio de Janeiro: (Zahar), 1975.
YOSHIKAWA, R. C. S. Contradições na Atividade de Aprendizagem em Ciências: uma crítica à “inclusão” de alunos com deficiência visual. 2019. Tese (Doutorado em Educação)- Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SECRETARIA DE SAÚDE DO ESTADO DO MARANHÃO. Portal da Saúde. DECRETOS. Disponível em: https://www.saude.ma.gov.br/decretos/ . Acesso em 26 jan. 2022.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. 1930. Tradução de Lívia de Oliveira, São Paulo: Difel, 1983.
VYGOTSKY, L. Pensamento e linguagem. SP, Martins Fontes,1988.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO. Projeto Pedagógico do Curso de Física Licenciatura. Disponível em: http://www.fisica.uema.br/wp-content/uploads/2018/03/Projeto-Pedag%C3%B3gico-do-Curso-de-F%C3%ADsica-Licenciatura.pdf . Acesso em: 10 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).