Mobilizing processes in the trajectory of deaf students towards higher education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p164-183Keywords:
Deaf education, University education, Mobilization, Relationship with knowledgeAbstract
This work aims to analyze the trajectory of the deaf student through basic education and the processes that mobilized his intellectual activity towards higher education. This is a qualitative, autobiographical research, whose narratives were produced through the Balance of Knowledge and a semi-structured interview, with nine deaf students from a University's Letters Libras course. The research revealed the desire for greater fluency in sign language, for the purpose of qualification and professional performance and the desire for the status that higher education promotes, manifesting there the desire for the "Other", through the figure of deaf friends who reached such a condition.
Downloads
References
ALBRES, N. A. Ensino de Libras: aspectos históricos e sociais para a formação didática de professores. 1. ed. – Curitiba: Appris, 2016.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CHARLOT, B. Da relação sobre o saber: elementos para uma teoria. Trad. Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
QUADROS, R. M. Língua de herança: língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.
SÁ, N. R. L. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2002.
SILVA, V. A. Os significados do vestibular: análise socio-histórica e pesquisa junto a alunos de um pré-vestibular popular. In: CHARLOT, B. (organizador). Juventude popular e universidade: acesso e permanência. São Cristóvão, 2010. p. 13-38.
[autor]. Retirado para evitar identificação autoral.
STROBEL, K. As imagens do outro sobre a cultura surda. 4. ed. 1. reimp. – Florianópolis: Ed. da UFSC, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).