Register to know how to be
Socioanalysis as a tool for teacher graduation
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p134-151Keywords:
Sociology of education, Higher education, Graduating teachers, Relations to KnowledgeAbstract
This article aims to turn our eyes to young university students who managed to overcome the countless barriers that hinder a trajectory of upward social mobility. For those who manage to reach the University, they experience a feeling that they do not belong to the place, in addition to experiencing countless difficulties in appropriating the new codes required by the institution. In the subject sociology of education, offered for initial teachers training, we worked with the self-socioanalysis approach, consisting of writing an affiliation jornal, which is taken as capable of restoring the narrative capacity of young students, achieving their relationchip with knowledge. This tool has proved to be able to lead them to reflect on their biographical situation and train them as teachers.
Downloads
References
BEAUD, Stéphane; AMRANIA, Younes. Pays de malheur! Un jeune de cité écrit à un sociologue. Suivi de Des lecteurs nous ont écrit, La Découverte, coll. La Découverte/Poche, 2005.
BECKER, Howard. A história de vida e o mosaico científico. Métodos de Pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo: Editora HUCITEC, 1993.
BRASIL. Ministério da Educação. Reuni: reestruturação e expansão das universidades federais – diretrizes gerais. Documento elaborado pelo grupo assessor nomeado pela Portaria no. 552 SESu/MEC, de 25 de junho de 2007, em complemento ao art. 1º, § 2º, do Decreto Presidencial no. 6.096, de 24 de abril de 2007. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf . Acesso em: 19 dez. 2021.
BOURDIEU, Pierre. Introduction à la socioanalyse. In: Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 90, décembre 1991. La souffrance. pp. 3-5. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1991_num_90_1_2991 Acesso em: 19 dez. 2021.
BRETON, Hervé. “Investigação narrativa: entre detalhes e duração”. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão. Disponível em: https://revista.ufrr.br/repi/article/view/e20201/pdf_1
CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão Social- uma crônica do salário. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 2010.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber - Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.
COULON, Alain. A Condição de Estudante- A entrada na vida universitária. EDUFBA, Salvador, 2008.
COULON, Alain. O ofício do estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n.4, p. 1239-1250, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Y8zKhQs4W7NYgbCtzYRP4Tb/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 19 dez. 2021.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Da condição à sociedade biográfica. Educar em Revista [online]. 2021, v. 37. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.77147. Acesso em: 19 dez. 2021.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
KAKPO, Séverine; LEMÊTRE, Claire. Auto-socioanálise: uma ferramenta a serviço da democratização da universidade? Retorno crítico sobre uma experiência pedagógica. Revista Linhas. Florianópolis, v. 21, n. 45, p. 144-164, jan./abr. 2020. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723821452020144. Acesso em: 19 dez. 2021.
GAULEJAC, Vincent. As origens da vergonha. São Paulo: Via Lettera, 2006
LETOURNEUX, Frédérique; MENGNEAU, Juliette; MESCLON, Anna; VERON, Daniel. Pensar um sucesso alternativo na universidade – Reclassificar experiências de professores e de estudantes com base na auto-socioanálise. Revista Linhas. Florianópolis, v. 21, n. 45, p.233-259, jan./abr. 2020. http://dx.doi.org/10.5965/1984723821452020233 Acesso em: 19 dez. 2021.
MILLS, Wrigth. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.
PEREIRA, Daniella de Almeida. “FAZENDO O IMPOSSÍVEL”: o sobre-esforço juvenil diante das desigualdades e a potência dos cursinhos populares. Dissertação apresentada ao Programa de Mestrado Profissional Educação e Docência – Promestre – da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, como requisito parcial à obtenção do título de Mestre em Educação, 142 f., 2021.
PORTES, Écio Antônio. O trabalho escolar das famílias populares. In: NOGUEIRA, Maria Alice; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir. Família & escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
PRATES, Antonio Augusto Pereira; BARBOSA, Maria Ligia de Oliveira. A expansão e as possibilidades de democratização do ensino superior no Brasil. Caderno CRH, Salvador, v. 28, n. 74, p. 327-339, Maio/Ago. 2015.
RIBEIRO, Carlos Antonio Costa; SCHLEGEL, Rogerio. Estratificação horizontal da educação superior no Brasil (1960 a 2010). In: ARRETCHE, Marta (Org.). Trajetórias das desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
SCHÜTZ, A. Fenomenologia e relações sociais. Rio de Janeiro: Zahar; 1979.
VAN GENNEP, Arnold. Os ritos de passagem. Editora Vozes: Petrópolis, 2013.
VIANA, Maria José Braga. Longevidade escolar em famílias de camadas populares – Algumas condições de possibilidade. In: NOGUEIRA, Maria Alice; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir. Família & escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
YOUNG, Michael. Para quê servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GshnGtmcY9NPBfsPR5HbfjG/?lang=pt. Acesso em: 19 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).