Custom investment

a fusion of Flipped classroom and Just-in-time teaching methodologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p423-443

Keywords:

Chemistry Teaching, Flipped Classroom, Just-in-Time Teaching, Observation

Abstract

This article presents the potential of the methodological fusion between the active methodologies Inverted Classroom (SAI) and Just-in-Time Teaching (JiTT) in the light of Digital Technologies (TD). The fusion was applied in the teaching of chemistry in Basic Education for students of the first grade of high school, in a private school in Curitiba/PR. This research, with a qualitative approach and action-research procedure, whose observation was the main instrument for data construction, reveals, in addition to the teaching and student actions in the methodological fusion, the requirement of planning, empathy, autonomy and commitment, modifying the traditional structure of developing the teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Camargo, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Possui graduação em Tecnologia Em Quimica Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná(2011) e graduação em Química pela Universidade Federal do Paraná(2017). Atualmente é Professor do Colégio Imaculada Conceição, Professor do Curso Pré-Vestibular Domínio e Professor do Curso Pré-Vestibular Mais Federal e mestrando em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Tem experiência na área de Química

Everton Bedin, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2009). Especialista em Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação - TICEDU - pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG (2014), Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2018). Mestre em Educação em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2012). Doutor e Pós-Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). Atualmente é professor permanente no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM), onde atua como Vice-Coordenador, e no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI). Possui experiência na área de Química com ênfase em Química, trabalhando, principalmente, nos temas: formação docente, ensino-aprendizagem, TICs, interdisciplinaridade e metodologias de ensino.

References

ALVES, F. C. Diário-um contributo para o desenvolvimento profissional dos professores e estudo dos seus dilemas. Millenium, p. 222-239, 2004.

ARAÚJO, I. S., MAZUR, E. Instruções pelos colegas e ensino sob medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem de física. Cad. Bras. Ens. Fís. v. 30, n. 2, 2013.

BEDIN, E. Como Ensinar Química?. Revista Diálogo Educacional, v. 21, n. 69, 2021a. https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.069.AO09

BEDIN, E. Por que Ensinar Química?. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1639-1654, set./dez. 2021b. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n3.33

BISHOP, J.; VERLEGER, M. A. The flipped classroom: A survey of the research. In: ASEE Annual Conference & Exposition. 2013. p. 1-23.

BOGDAN, R. IKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.

CORREIA, M. C. B. A observação participante enquanto técnica de investigação. Pensar enfermagem, v. 13, n. 2, p. 30-36, 2009.

DANNA, M. F.; MATOS, M. A. Aprendendo a observar. São Paulo: Edicon, 2006.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FERRARINI, R.; SAHEB, D.; TORRES, P. L. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 57, n. 52, 2019.

KEMMIS, S. C; MCTAGGART, Robin. Como Planificar La InvestigaciónAccion. 3ª ed. Barcelona: Alertes, 1998.

KNUTH, L R. Possibilidades no ensino de geografia: o uso de tecnologias educacionais digitais. 2016. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pelotas.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Porto Alegre: Penso, p. 02-25, 2018.

NOVAK, G. M.; PATTERSON, E. T.; GAVRIN, A. D.; CHRISTIAN, W. Just-intime-teaching: blending active learning with web technology. Upper Saddle River, N.J. Prentice-Hall, 1999.

NOVAK, G. M.; MIDDENDORF, J. Just-in-Time Teaching: 21st Century Pedagogies. What works, what matters, what lasts. V. 4, 2004.

SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: Ed. da Univates, 2018.

VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. Porto Alegre: Penso, p. 26-44, 2018.

Published

2022-12-23

How to Cite

CAMARGO, Rafael; BEDIN, Everton. Custom investment: a fusion of Flipped classroom and Just-in-time teaching methodologies. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 423–443, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p423-443. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13744. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.