Contributions of the teaching internship to trainers education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-19.e14217

Keywords:

Internship in teaching, Postgraduate studies, Teacher education

Abstract

In this article, we seek to know the contributions of internships in teaching to the education of trainers, considering the aspects that are presented in this context. For that, qualitative and exploratory research was carried out, in which the questionnaire was used, through Google Forms, to produce the data, applied to seven participants. We used the content analysis technique to analyze the data, that allowed us to reach two categories of analysis, namely: 1) Contributions to the training process; 2) Contributions to professional performance in Higher Education. We showed that this internship is too important to train educators of trainers, build knowledge and mobilize knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lúcia Gracia Ferreira, UFRB/UESB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB) e Docência, Currículo e Formação (CEPEP/ CNPq/UFRB).

Roselane Duarte Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Recife (UFPE). Pós-Doutorado pela Universidade Federal da Bahia. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB.

Rita de Cássia Souza Nascimento Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-Doutorado pela Universidade Federal da Bahia. Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Grupo de Pesquisa em Estudos Pedagógicos/UESB

References

AMORIM, Tâmara Ramalho de Sousa; PESSOA, Manuella Castelo Branco; ALBERTO, Maria de Fatima Pereira. Aprendendo a Ser Docente: Relato de Experiência em Estágio de Docência. Gerais, Revista Interinstitucional de Psicologia, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 1-16, dez. 2020. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202020000300011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 30 set. 2022.

ANJOS, Karla Ferraz dos; SOUZA, Flávia Silva; BOERY, Rita Narriman Silva de Oliveira; RIBEIRO, Roseli Maria Cardoso. Experiência em estágio de docência para o aperfeiçoamento da formação profissional. C&D-Revista Eletrônica da Fainor, Vitória da Conquista, v.6, n.2, p.74-86, jul./dez. 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 2010.

BEZERRA, Paloma Oliveira. A constituição da identidade profissional e dos saberes docente: territórios da experiência. Revista De Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 432-445, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7902. Acesso em: 23 jan. 2021.

BIANCON, Mateus Luiz; MENDES, Carolina Borghi; MAIA, Jorge Sobral da Silva. Estágio de observação supervisionado em Ciências e Biologia: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Debates em Educação, v. 12, n. 26, p. 440–458, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7315. Acesso em: 29 set. 2022

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23/12/1996.

BRASIL. Portaria n° 76, de 14 de abril de 2010. Aprova o novo Regulamento do Programa de Demanda Social constante do Anexo a esta Portaria. 2010.

BRASIL. Lei Federal 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2014.

D'ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Aprendizagem da docência e profissionalidade de docentes universitários iniciantes. Linguagem, Educação e Sociedade. Teresina, Ano 21, n. 35, jul./dez 2016. p.5-22. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/7441. Acesso: 23 nov. 2018.

D’ÁVILA, Cristina; FERREIRA, Lúcia Gracia. Docência Universitária: uma experiência formativa lúdica com professores iniciantes. In: BARBOZA, Maria Auxiliadora Fidelis; TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; COSTA, Maria do Perpétuo Socorro de Lima (Orgs.) Territórios da Docência no Ensino Superior. Curitiba, PR: Editora CRV, 2017, p. 143-156.

FERRAZ, Roselane Duarte. Proximidades e distanciamentos de uma formação reflexiva: um estudo de práticas docentes desenvolvidas por formadores de professores em exercício. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-28. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8963. Acesso em: 20 ago. 2021.

FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia; NOVA, Carla Carolina Costa. A docência universitária e suas interfaces didáticas: movimentos de aprendizagens. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 68, p. 155-183, jan./mar. 2021. Disponível em: http://doi.org/10.7213/1981-416X.21.068.DS07. Acesso em: 7 fev. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ABREU, Roberta Melo de Andrade. Características e desafios dos/nos anos iniciais do ensino fundamental: vozes de estagiários. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, 2021. p. 1-31. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9557. Acesso em: 20 out. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; D’ÁVILA, Cristina; ZEN, Giovana Cristina. Ateliês Didáticos: “ensinar” e “aprender” na docência universitária. In: FERREIRA, L. G.; MINEIRO, M.; SILVA, Mara A. Alves da (Orgs.). Docência Universitária e Formação Docente: perspectivas, movimentos e inovação pedagógica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 41-60.

FERREIRA, Lúcia Gracia; GUERRA, Adriana. SILVA, Mara A. Alves da. As pesquisas sobre docência universitária: concepções e diálogos com a produção nacional de dissertações e teses. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da (Orgs.). Docência Universitária e Formação Docente: perspectivas, movimentos e inovação pedagógica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 169-183.

FERREIRA, Lúcia Gracia; BEZERRA, Paloma Oliveira. O professor do ensino superior e sua formação: uma discussão necessária. Revista de Ciências da Educação. Americana, Ano XVII, v. 01, n. 32, p. 05-28, jan-jun, 2015. Disponível em: http://revista.unisal.br/ojs/index.php/educacao/article/view/396. Acesso em: 23 jun. 2017.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Memórias e a formação para a docência: trajetórias de escolarização de professores rurais iniciantes. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 1, 2020. p. 57-71. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7449. Acesso em: 13 out. 2020.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Reinventar a docência: problematizando o tempo da pandemia no estágio supervisionado. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 3, n. 8, p. 1-25, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/11008. Acesso em: 2 ago. 2022.

FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. (Org.). Formação docente: identidade, diversidade e saberes. Curitiba: CRV, 2014.

GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

INÁCIO, Amanda Lays Monteiro; MARIANO, Maria Luzia Silva; FRANCO, Sandra Aparecida Pires; OLIVEIRA, Katya Luciane de. Estágio em docência na pós-graduação: perspectivas acerca da formação docente. Revista Transmutare, Curitiba, v. 4, e1910435, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr. Acesso em: 30 set. 2022.

JOAQUIM. Nathália de Fátima, BOAS, Ana Alice Vilas. Tréplica: formação docente ou científica - o que está em destaque nos programas de pós-graduação? Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 6, p. 1168-1173, 2011.

JOAQUIM. Nathália de Fátima, BOAS, Ana Alice Vilas; CARRIERI, Alexandre de Pádua. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 351-365, abr./jun. 2013.

LEMOS, Ariane Barbosa. Estágio docente no ensino superior: Relato de Experiência no curso de biblioteconomia da UFMG. Revista docência do ensino superior – Volume 9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.12203. Acesso em: 31 maio 2022.

LIMA, Francisco Renato. Formação, identidade e carreira docente: endereçando itinerários teóricos sobre o “ser professor” na contemporaneidade. Debates em Educação, v. 9, n. 18, p. 119, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2608. Acesso em: 20 set. 2022.

LIMA, José Ossian Gadelha de; LEITE, Luciana Rodrigues. O estágio de docência como instrumento formativo do pós-graduando: um relato de experiência. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 256, p. 753-767, set./dez. 2019.

MASETTO, Marcos. Competência Pedagógica do Professor Universitário. São

Paulo: Ed.Summus, 2003.

MINEIRO, Márcia. O essencial é invisível aos olhos: a concepção dos estudantes sobre a mediação didática lúdica na educação superior. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

MORAIS, Erivania Melo de. O estágio supervisionado de formação docente em tempos de ensino remoto: os desafios de uma formação crítica e reflexiva. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-16. Disponível: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/issue/view/463. Acesso: 10 ago. 2021.

MOREIRA, Jefferson da Silva. Implicações do estágio supervisionado na constituição da identidade profissional: relato de experiência. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p 375-391, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7681. Acesso em: 23 jan. 2021.

NOVA, Carla Carolina Costa. Rememorar, refletir, situar: o ensino com pesquisa na docência universitária. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da (Orgs.). Docência Universitária e Formação Docente: perspectivas, movimentos e inovação pedagógica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 205-218.

OLIVEIRA, Carolina da Cruz Jorge de; MACKEDANZ, Luiz Fernando. Estágio de docência da pós-graduação stricto sensu: uma perspectiva neurocientífica. Revista Eletrônica Humanitaris. v. 3, n. 03, p. 159-178, 2021.

OLIVEIRA, Sidinei Rocha de; DELUCA, Gabriela. Aprender e ensinar: o dueto do estágio docente. Cadernos EBAPE, v. 15, nº 4, Artigo 13, Rio de Janeiro, out./dez. 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

REIS, Valdeci; COPPETE, Maria Conceição; SARTORI, Ademilde Silveira. Práticas pedagógicas no ensino superior: o estágio docência como espaço de formação do pós-graduando e do professor universitário. Momento: diálogos em educação, v. 29, n. 3, p. 67-86, set/dez., 2020.

REZENDE, Laíse Souza; FREITAS, Douglas Soares; SILVA, Suely dos Santos. Vivências e experiências da docência universitária em um programa de mestrado em educação. Humanidades e Inovação, Palmas-TO, v. 9, n.15, p. 53-63, 2022.

RIBEIRO, Mayara Fabriny de Barros. Formação pedagógica nos programas de pós-graduação stricto sensu da Unioeste/campus Cascavel-PR: um estudo sobre o estágio de docência. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná, 2019.

SANTOS, Kênia Cristina Gonsalves dos; HELAL, Diogo Henrique. O estágio docente e o desenvolvimento de competências: um estudo no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal da Paraíba. In: Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade, 4., 2013, Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: AnPAD, 2013.

SILVA, Mara A. Alves da; SILVA, José Gilberto. Docência universitária em Química: reflexões sobre a formação acadêmica e a atuação profissional dos professores universitários. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da (Orgs.). Docência Universitária e Formação Docente: perspectivas, movimentos e inovação pedagógica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 77-92.

SILVA, Mara A. Alves da. Docência universitária na Licenciatura em Química: uma análise dos saberes de experiência e da ação pedagógica. 2021. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia: Salvador-BA, 2021.

SOUZA, Júlia Graciela; JUNQUEIRA, Mariana Lopes; HEINZLE, Marcia Regina Selpa. Percepções atribuídas ao estágio de docência no ensino superior. Interfaces Científicas. Aracaju, v. 10, n. 3, p. 106-118, 2021.

VIEIRA, Renata de Almeida. Formação pós-graduada e docência no Ensino Superior: mapeamento das discussões sobre o estágio de docência na RBPG/Capes. Revista Contrapontos – Eletrônica, v. 13, n. 2, p. 94-101, 2013.

ZABALZA, Miguel A. O ensino Universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-02-02

How to Cite

FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Contributions of the teaching internship to trainers education . Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–19.e14217, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-19.e14217. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14217. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.