Social Representations of the pandemic and their implications for the schooling process of High School students

Authors

  • Laeda Bezerra Machado Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15827

Keywords:

Pandemic, Social Representations, Students

Abstract

This article aims to identify the social representations of high school students regarding the pandemic and its implications for the high school education process. We adopted the original approach of social representations. Using semi-structured interviews and metaphor induction, we developed a field study with 34 students enrolled in high schools in Recife-PE. The results revealed social representations marked by changes, adaptation, sadness and delay in education. Anxiety, sadness, missing school, relationships with family and friends were the feelings shared by the students. The symbolic analysis, through metaphors, validated the statements. Characterized as animals, plants or things, the students represent the pandemic with a period of idleness, stagnation and confinement. We confirm the value of the school as a space for social coexistence and learning for adolescents and young people, as well as the damage caused by social isolation, resulting from the pandemic, for student training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laeda Bezerra Machado, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação, professora Associado, vinculada ao Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional e Programa de Pós-graduação em Educação - Núcleo de Formação de Professores e Prática Pedagógica da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil. Bolsista em produtividade de Pesquisa do CNPq.  E-mail: laeda01@gmail.com

 

References

ABRIC, J.C. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2001. p. 155-172

ANDRADE, D. B. da S. F. Se a escola pudesse ser outra coisa, que coisa ela seria? In: V Jornada Internacional e III Conferência Brasileira sobre Representações Sociais, Brasília. Anais eletrônicos Brasilia, 2007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2007.

CAMPOS, P.H.F. As Representações Sociais Como Forma de Resistência ao Conhecimento Científico. In: SÁ. C. P; OLIVEIRA, D; CAMPOS, P.H.F. (Orgs.). Representações Sociais e Práticas. 1 ed. Rio de Janeiro: Editora do Museu Histórico do Rio de Janeiro, 2005, v. 1, p. 85-98.

COUTINHO, M. P. L. et. al. Quarentena e aulas remotas representações sociais de universitários da saúde. Revista Diálogos em Saúde. Volume 3 - Número 1 - jan/jun de 2020

CONSELHO NACIONAL DE JUVENTUDE (CONJUVE). Pesquisa Juventudes e a Pandemia de Coronavírus [Relatório]. 2020 Jun [Disponível em: https://4fa1d1bc-0675-4684-8ee9-031db9be0aab.filesusr.com/ugd/f0d618_41b201dba b994b44b00aabca41f971bb.pdf Acesso em 20 .04. 2022.

FLAMENT, C. Estrutura e dinâmica das representações sociais. In: JODELET, D (Org). As representações sociais. Tradução: Lilian Ulup. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 173-186

LAKOFF, G. & JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Campinas: Mercado das Letras.2002

JODELET, D. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ. 2001

JODELET, D. Loucura e representações sociais, 2ª. ed. Petrópolis: Vozes. 2015

JOVCHELOVITCH, S. Os contextos do saber: representações, comunidades e culturas. Tradução de Pedrinho Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2008.

LOYOLA, C.M.D et al. Desafios da pandemia na relação da saúde mental com o meio ambiente. Rev Bras Enferm. 2021;74(Suppl 3) https://doi.org/10.1590/0034-7167.202174Suppl301 e74Suppl30

MACEDO, R. M. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol 34, nº 73, p.262-280, Maio-Agosto 2021

MAZZOTTI, T. B.. Investigando os núcleos figurativos como metáforas. I Jornada Internacional sobre Representações Sociais. In: V Jornada Internacional e III Conferência Brasileira sobre Representações Sociais. Anais eletrônicos, Natal-RN, 1998 p. 1-12.

MACHADO, L. B. Incursões e investigações em representações sociais e educação. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em Psicologia Social. Tradução: Pedro Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2003.

MOSCOVICI, S. A psicanálise sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes. 9ª ed., 2012.

NERI, M; OSÓRIO, M.C. Evasão escolar e jornada remota na pandemia. Revista NECAT – Ano 10, nº 19, Jan-Jun/2021

NIZ, C. A. F; TEZANI, T. C. R. Educação escolar durante a pandemia: quais lições aprenderemos? Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-9, e- 16068.035, 2021. Disponível em https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16068/209209214209. Acessol em 20..06.2023

PUGLIESI, E. J. Desigualdades educacionais e pandemia: a necessidade de uma pedagogia revolucionária. Revista Brasileira de Educação Básica, ano 6,Número Especial. Setembro 2021

SANTOS, B de S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, abr. 2020

SANTOS, B. M dos et. al. Enfrentamento à pandemia da COVID-19 por acadêmicos de uma universidade pública na Bahia: um relato de experiência. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, Salvador, v.1, n.e10592, p.1-16, 2020.

SANTOS J.M. S et al. Repercussões da pandemia da Covid-19 para adolescentes em vulnerabilidade social. REVISA. 11(2): 182-6. 2022 Doi: https://doi.org/10.36239/revisa.v11.n2.p182a186

SANTANA, C. L; SALES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas. Aracaju, V.10, N.1, p. 75 - 92 ( Número Temático) 2020

VAZQUEZ, D. A., CAETANO, S., SCHLEGEL, R., LOURENÇO, E., Nemi, A., SLEMIAN, A., & SANCHEZ, Z. M. Schoolless life and the mental health of public school students during the Covid-19 pandemic. In SciELO Preprints. 2021 https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2329

WOLTER, R. P. & SÁ, C. P. (2013). As relações entre representações e práticas: o caminho esquecido. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades. XXXIII(1 e 2), 87-105.

Published

2024-01-30

How to Cite

MACHADO, Laeda Bezerra. Social Representations of the pandemic and their implications for the schooling process of High School students. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15827, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15827. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15827. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.