The choice of the chemistry textbook in the light of the theory of subjectivity
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15843Keywords:
Chemistry Textbook, Subjectivity theory, Content analysisAbstract
This research analyzes the assumptions that influenced the selection of the Chemistry Textbook (CT) in light of the theory of subjectivity by Chemistry teachers from six public schools, being the senses, subjective configurations, the subject, and the individual and collective subjectivity tools to identify the influences of the CT selection. Through a qualitative approach, content analysis was used to qualify the data. The results show that the process of choosing the CT is complex and presents nuances that vary from teacher to teacher, but they point towards a common goal: selecting the best CT to meet the main objective of their pedagogical practice: the learning of chemical contents by students.
Downloads
References
ALMEIDA, P; MARTÍNEZ, A. M. A Configuração Subjetiva da Ação do Aprender. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n. 1, p. 88-113, 2019.
ALVES, M. F. S.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. A escolha do livro didático de Física e sua utilização em sala de aula. Debates em Educação, v. 12, n. 26, p. 67-82, 2020.
ARAÚJO, R. S.; LEITE, B. S. Revisão Bibliográfica sobre Pesquisas com Livros Didáticos de Química: Análise das Funções Identificadas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, p. e27011, 1–26, 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edição 70, 2016. 279 p.
LEITE, B. S. Tecnologias no ensino de Química: teoria e prática na formação docente. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2015.
MINAYO, M. C. S; DESLANDES, S. F; GOMES, R. Pesquisa social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.
MONTE, P. M; LUSTOSA, A. V. M. F. Os processos subjetivos de professores no trabalho pedagógico com alunos com altas habilidades/superdotação. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n.1, p. 205-237, 2019.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2010.
REY, F. L. G. Advancing in subjectivity from a cultural-historical perspective: unfoldings and consequences for cultural studies today. In: M. Fleer, F. G. Rey; N. Veresov (Eds.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: Advancing Vygotsky’s legacy. Singapore: Springer, 2017.
REY, F. L. G. Comunicación, personalidad y desarrollo. Habana: Editorial Pueblo y Comunicación, 1995.
REY, F. L. G. Problemas epistemológicos de la psicología. Habana: Editorial Academia, 1996.
REY, F. L. G. Psicoterapia, subjetividade e pós-modernidade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
REY, F. L. G. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
REY, F. L. G.; MARTÍNEZ, A. M. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. São Paulo: Alínea, 2017.
ROSSATO, M; MARTÍNEZ, A. M. Desenvolvimento da subjetividade: análise de histórias de superação das dificuldades de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, n. 2, p. 289-298, 2013.
SOUZA, E. C; TORRES, J. F. P. A Teoria da Subjetividade e seus conceitos centrais. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n. 1, p. 34-57, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).