The choice of the chemistry textbook in the light of the theory of subjectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15843

Keywords:

Chemistry Textbook, Subjectivity theory, Content analysis

Abstract

This research analyzes the assumptions that influenced the selection of the Chemistry Textbook (CT) in light of the theory of subjectivity by Chemistry teachers from six public schools, being the senses, subjective configurations, the subject, and the individual and collective subjectivity tools to identify the influences of the CT selection. Through a qualitative approach, content analysis was used to qualify the data. The results show that the process of choosing the CT is complex and presents nuances that vary from teacher to teacher, but they point towards a common goal: selecting the best CT to meet the main objective of their pedagogical practice: the learning of chemical contents by students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, P; MARTÍNEZ, A. M. A Configuração Subjetiva da Ação do Aprender. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n. 1, p. 88-113, 2019.

ALVES, M. F. S.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. A escolha do livro didático de Física e sua utilização em sala de aula. Debates em Educação, v. 12, n. 26, p. 67-82, 2020.

ARAÚJO, R. S.; LEITE, B. S. Revisão Bibliográfica sobre Pesquisas com Livros Didáticos de Química: Análise das Funções Identificadas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, p. e27011, 1–26, 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edição 70, 2016. 279 p.

LEITE, B. S. Tecnologias no ensino de Química: teoria e prática na formação docente. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2015.

MINAYO, M. C. S; DESLANDES, S. F; GOMES, R. Pesquisa social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

MONTE, P. M; LUSTOSA, A. V. M. F. Os processos subjetivos de professores no trabalho pedagógico com alunos com altas habilidades/superdotação. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n.1, p. 205-237, 2019.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2010.

REY, F. L. G. Advancing in subjectivity from a cultural-historical perspective: unfoldings and consequences for cultural studies today. In: M. Fleer, F. G. Rey; N. Veresov (Eds.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: Advancing Vygotsky’s legacy. Singapore: Springer, 2017.

REY, F. L. G. Comunicación, personalidad y desarrollo. Habana: Editorial Pueblo y Comunicación, 1995.

REY, F. L. G. Problemas epistemológicos de la psicología. Habana: Editorial Academia, 1996.

REY, F. L. G. Psicoterapia, subjetividade e pós-modernidade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

REY, F. L. G. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

REY, F. L. G.; MARTÍNEZ, A. M. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. São Paulo: Alínea, 2017.

ROSSATO, M; MARTÍNEZ, A. M. Desenvolvimento da subjetividade: análise de histórias de superação das dificuldades de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, n. 2, p. 289-298, 2013.

SOUZA, E. C; TORRES, J. F. P. A Teoria da Subjetividade e seus conceitos centrais. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n. 1, p. 34-57, 2019.

Published

2024-06-26

How to Cite

ARAUJO, Rafael Silva de; LEITE, Bruno Silva. The choice of the chemistry textbook in the light of the theory of subjectivity. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15843, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15843. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15843. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.