Scientific Initiation and Teacher Training

knowledge mathematics manifested in collaborative context

Authors

  • Gabriel Linhares de Sousa Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza
  • Marcilia Chagas Barreto Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15980

Keywords:

Scientific research, Teacher training, Mathematical knowledge, Collaborative research

Abstract

Faced the diversity of knowledge that permeates teacher training, Scientific Initiation emerges as a training possibility. In a collaborative research and training context, this case study with five subjects aimed to analyze the knowledge expressed by CI scholarship holders, immersed in a context that sought collaboration for their teaching training in Mathematics. It was identified that the most expressed mathematical knowledge for teaching was content and teaching knowledge. From the collaborative environment, the CI scholarship holders demonstrated that they built significant learning for their training.

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Author Biography

Marcilia Chagas Barreto, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2002), com estágio pós-doutoral na Universidade de Quebec à Chicoutimi, em Educação Matemática(2006-2007). Mestra em Estudos Pós Graduados em Supervisão e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (1979). Atualmente é professora adjunto M da Universidade Estadual do Ceará, vinculada ao curso de pedagogia e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Lidera o Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (MAES). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de matemática, aprendizagem da matemática, educação matemática, formação de professores.

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Published

2024-01-22

How to Cite

SOUSA, Gabriel Linhares de; BARRETO, Marcilia Chagas. Scientific Initiation and Teacher Training: knowledge mathematics manifested in collaborative context. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15980, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15980. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15980. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam Matemática: contextos e práticas

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