Uruguay, escolanovismo and conter hegemony

the educational práxis of Otto Niemann and José Pedro Martínez Matonte, beyond the theory of the curvature of the rod

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17563

Keywords:

History of education, History of pedagogical ideas, Historical-critical pedagogy, New school, Counter hegemonic education

Abstract

The present work aims to show how, in an educational context that seeks to reproduce the capitalist social formation, it is possible to use the loopholes that the system offers us to carry out an emancipatory educational practice. Uruguay from 1918 to 1975 constitutes, in this case, the chosen geographical setting. To achieve this objective, we present two intellectuals who sought to build true counter-hegemonic proposals: professors Otto Niemann (1888-1958) and José Pedro Martínez Matonte (1927-1990). To characterize the proposals, we resorted to the political and pedagogical foundations of School and Democracy, by professor Dermeval Saviani. Based on historical and dialectical materialism and the Marxist interpretation of history, the article demonstrates that the pedagogical praxis developed by Niemann and Martínez Matonte were authentic educational projects, critical of the bourgeois capitalist model, placed in favor of an emancipatory education, with proletarian roots.

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Author Biography

Jorge Fernando Hermida, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Uruguaio naturalizado brasileiro. Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba e membro do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFPB) e do Mestrado Profissional Gestão em Organizações Aprendentes (MPGOA/UFPB). Possui Mestrado em Educação Motora (1995) e Doutorado em Educação pela UNICAMP (2002). Pós-doutorado no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidade de Salamanca, Espanha (2009-2010). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas “Educação, Políticas Públicas e Mundo do Trabalho” – Membro do HISTEDBR Nacional (EPPMT/HISTEDBR), cadastrado no CNPq. Foi Pesquisador Visitante no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidad de Salamanca, Espanha, nos anos 1999, 2000 e 2001. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil, Organização do Trabalho Pedagógico em Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental, Gestão Escolar Democrática, e História da Educação.

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Published

2024-05-29

How to Cite

HERMIDA, Jorge Fernando; CABRERA, Ana Resbani. Uruguay, escolanovismo and conter hegemony: the educational práxis of Otto Niemann and José Pedro Martínez Matonte, beyond the theory of the curvature of the rod. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17563, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17563. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17563. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

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