Digital curation of academic livestreams

potential for the professional development of Basic Education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18409

Keywords:

Digital curation, teacher education, complexity theory

Abstract

This article aims to analyze the contributions of digital curation of academic livestreams as a strategy for the development of Basic Education teachers. To exemplify a curatorial practice, the theme of complexity theory (Edgar Morin) was selected. Digital curation can promote education spaces in different times and contexts, providing access to content produced by renowned specialists in the field, with current and theoretically grounded approaches. This can promote teacher education in a more critical and contextualized way and favor the development of teaching practices that are more aligned with the demands of the digital society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASSANI, P.S.; MAGNUS, E. B.; WILBERT, B. A curadoria digital on-line e o processo de formação do professor-autor: experiências de autoria em/na rede. Interfaces Científicas -Educação, v. 6, n. 1, p. 93-106, 2017. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/4437. Acesso: 10 maio 2024.

BEIGUELMAN, G. Curadoria da informacão. 22 jun. 2011. Anais Encontro com o ECA/SP. Disponível em: https://pt.slideshare.net/gbeiguelman/curadoria-informacao. Acesso em: 4 fev. 2024.

BRUNO, A. R.; MATTOS, A. C. G.. Dispositivos das práticas docentes na cultura digital: curadoria digital na educação aberta. Revista Intersaberes, v. 15, n. 34, 2020. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1737. Acesso em 12 maio 2023.

CASTILHO, A. V. O papel da curadoria na promoção do fluxo de notícias em espaços informativos voltados para a produção de conhecimento. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento. Florianópolis, SC, 2015.

CORREIA, A. P. As múltiplas facetas da curadoria de conteúdos digitais. Revista Docência e Cibercultura, v. 2, n. 3, p. 14-32, 2019. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/36884. Acesso em: 18 mar 2024.

CORTELLA, M. Trecho de entrevista. In: CORTELLA, M.; DIMENSTEIN, G. A era da curadoria: O que importa é saber o que importa! Campinas, SP: Papirus 7 Mares, 2015

CORTELLA, M.; DIMENSTEIN, G. A era da curadoria: O que importa é saber o que importa! Campinas, SP: Papirus 7 Mares, 2015.

COSTA, A. R.;BEVILÁQUA, A. F.; FIALHO, V. R.; LEFFA, V. J. Práticas de curadoria digital de materiais de ensino na formação inicial de professores de línguas como atividade docente na cultura digital. Letras, n. 1, edição especial, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/71356. Acesso em 2 mar. 2024.

DESCHAINE, M.E.; SHARMA, S. A. The Five Cs of Digital Curation: Supporting TwentyFirst-Century Teaching and Learning. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Parkville, Missouri, USA, v. 10, p. 19-24, 2015.

GARCIA, M. S.; CZESZAK, W. Curadoria educacional: práticas pedagógicas para tratar (o excesso de) informação e fake news em sala de aula. São Paulo, SP: Senac, 2019.

GASQUE, K. C. G. D. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação, v. 39, p. 83-92, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/9L8b38v48WBQSQVRX63BMsw/abstract/?lang=pt. acesso em 20 jun. 2024.

GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GERALDI, João Wanderley. A escola e as tecnologias. In: Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre. 2018. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/14474/1125611835 Acesso em 10 fev. 2024.

LOPES, D. Q.; SOMMER, L. H.; SCHMIDT, S. Professor propositor: a curadoria como estratégia para a docência on-line. Revista Educação & Linguagem, Porto Alegre, RS, v. 17, n. 2, p. 54-72, jul.-dez. 2014. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistasims/index.php/EL/article/view/5331/4384. Acesso em: março. 2024.

LOPES, J. Curadoria Digital: Uma Análise do Contexto Educacional. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 16, n. 1, p. 38-55, 2018. DOI: 10.20396/rdbci.v16i1.8644398. Acesso em: 02 fev. 2024.

RAMOS, D. O. Anotações para a compreensão da atividade do Curador de Informação Digital. In: SAAD, E. N. Curadoria digital e o campo da comunicação. São Paulo: ECA/USP, 2012. p. 40-50. Disponível em: http://grupo-ecausp.com/novo-ebookcuradoria-digital-e-o-campo-dacomunicacao/. Acesso em: 17 jun. 2023.

RESENDE, L.C.; OLIVEIRA, E. C.; SCHIAVON, I.C. A. A curadoria digital e as atividades docentes. Anais do Conedu. VI Congresso Nacional de Educação. 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA19_ID9897_26092019184728.pdf. Acesso 23 mar. 2023.

ROJO, R; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SANTOS, L. X. M. dos. Formação de professores na perspectiva da complexidade: de onde viemos? onde estamos? para onde vamos?. Revista Científica FESA, [S. l.], v. 1, n. 18, p. 23–36, 2022. Disponível em: https://revistafesa.com/index.php/fesa/article/view/182. Acesso em: 01 fev. 2024.

SILVA, T. Curadoria, Mídias Sociais e Redes Profissionais: Reflexões sobre a prática. In: SAAD, E. N. Curadoria digital e o campo da comunicação. São Paulo: ECA/USP, 2012. p. 73 – 84. Disponível em https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002994584.pdf. Acesso em: 16 maio. 2024.

SIQUEIRA, J. J.; SALES, P. A. A Curadoria Educacional na Formação de Professores: uma revisão sistemática da literatura. Anais XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC, Caldas Novas: Universidade Estadual de Goiás, 2023. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2023/TRABALHO_COMPLETO_EV181_MD1_ID880_TB1213_29032023211117.pdf. Acesso 10 mar. 2024.

STEIMER, I. S. G; CRIPPA, G. Curadoria e Crítica. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp., p. 137-144, set. 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/viewFile/770/621. Acesso em: 02 fev. 2024.

VALENTE, J. A. Curadoria e bricolagem: competências do letramento digital. Revista Conhecimento Online, v. 2, p. 196-219, 2022. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978. Acesso em: 10 fev. 2023.

VENANCIO SOUSA, L. G.; ROHLING, N. Professor-curador: um novo perfil docente?. Línguas & Letras, [S. l.], v. 24, n. 56, 2024. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/29281. Acesso em: 12 jan. 2024.

VETROMILLE-CASTRO, R. O professor como facilitador virtual: considerações teórico-práticas sobre a produção de materiais para a aprendizagem via web ou mediada por computador. In: LEFFA, Vilson J. (org.). Produção de materiais de ensino: teoria e prática. 2. ed. rev. Pelotas: Educat, 2007.

Published

2024-12-12

How to Cite

FERREIRA, Helena Maria; OLIVEIRA, Lara Tranali Mendonça; HONORATO, Larissa Alvarenga de Souza. Digital curation of academic livestreams: potential for the professional development of Basic Education teachers. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18409, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18409. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18409. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.