Um referencial curricular para as crianças dos 3 aos 6 anos

a realidade portuguesa

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p113-128

Palabras clave:

Educação pré-escolar, Orientações curriculares, Educação para a cidadania

Resumen

The current Curriculum Guidelines for Preschool Education (children aged 3 to 6 years old) were defined by the Ministry of Education in 2016 after a very participative process. This process involved early childhood education professionals from all over the country and teachers from educational institutions of higher education that train and carry out research in the area of ​​education for early ages.

Starting from a reflection on the years that preceded the definition of these guidelines (2016) in this article will be analyzed the testimonies of some professionals, trainers  and research who participated in the construction of this document.

It is intended to understand the influence of these Guidelines, analyzing the innovations they implied in the curricular framework that was in force.

 A more detailed analysis will be made of what is planned for the area of ​​“Personal and social training” and how these guidelines are articulated with the national reference that was defined for the educational system in “Education for citizenship”.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

CARDONA, Maria João (coord.) LOPES DA SILVA, Isabel; MARQUES, Liliana; RODRIGUES, Pedro Planear e avaliar na educação pré-escolar, Lisboa, Ed. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE) in https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/planearavaliar.pdf ( 2021)

CARDONA, Maria João. A educação de infância: primeira etapa no processo de formação ao longo da vida, Organização do Sistema Educativo, Lei de bases do sistema educativo. Balanço e Prospetiva. Volume I. Encontro Organização do Sistema Educativo, Lisboa: CNE p. 361. 2017.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO , A voz das crianças e dos jovens na educação escola. Recomendação 2/2021 Diário da República II Série , N.º 135 de 14 de julho de 2021, Pág. 75

DGE/ME. Estratégia Nacional de Educação para a Cidadania, DGE/ME. 2017. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos_Curriculares/Aprendizagens_Essenciais/estrategia_cidadania_original.pdf

EURIDYCE. L’éducation et l’accueil des jeunes enfants en Europe: réduire les inégalités

sociales et culturelles. Bruxelas: CE, 2009.

LOPES DA SILVA, Isabel, & NÚCLEO DE EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR (1997). Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento de Educação Básica, Núcleo de Educação Pré-Escolar. Retirado de:

https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/orientacoes_curriculares_pre_escolar.pdf

LOPES DA SILVA, Isabel, MARQUES, Liliana, MATA, Lourdes., ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação 2016. http://www.dge.mec.pt/ocepe/sites/default/files/orientacoes_curriculares.pdf

MARTINS, G. O., (Coord.), GOMES, C. A., BROCARDO, J. M., PEDROSO, J. V., CARILLO, J. L., SILVA, L. M., RODRIGUES, S. M. (2017). Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação.

https://dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Projeto_Autonomia_e_Flexibilidade/perfil_dos_alunos.pdf

MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 417-436, jul./set. 2009

OECD, Starting Strong 2011, OECD Publishing, Paris,2011.

PORTUGAL. LEI n.º 46/86, de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo, alterada pelas Leis n.os 115/97, de 19 de Setembro, e 49/2005, de 30 de Agosto). 1986. https://dre.pt/application/conteudo/245336

PORTUGAL. LEI n.º 5/97, de 10 de fevereiro. Lei-Quadro da Educação pré-escolar. 1997. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/lei-quadro_educacao_pre-escolar.pdf

RAYNA, Sylvie Participação e qualidade do cuidado e da educação na creche, Pro-Posições | v. 24, n. 3 (72) | p. 65-80 | set./dez. 2013.

Publicado

2021-12-22

Cómo citar

CARDONA, Maria Joao. Um referencial curricular para as crianças dos 3 aos 6 anos: a realidade portuguesa. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 113–128, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p113-128. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12665. Acesso em: 22 nov. 2024.

Número

Sección

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Artículos similares

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.