Distance education
interlocutions about the tutor’s perfomance and training
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp322-336Keywords:
Distance Education, Tutor, Teaching-learning, Formation, Information and Communication TecnhnologiesAbstract
The work aims to show the interaction and technological integration of the tutor with the student in educational practices, using the necessary resources for the formation of students in Distance Education. The study, carried out through indirect sources such as books and scientific articles, analyzes the paths of this education, presenting its evolution and the way to use it in daily life, in a constant relationship with didactics. It is based on the principle that learning through Information and Communication Technologies (ITCs) opens new spaces, times and environments for education in which the teacher/tutor sees himself as a co-producer of knowledge, and must create situations where students feel encouraged to examine their thoughts and seek processes.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2004.
ALVES, Carina. Propostas metodológicas e uso das tecnologias em EaD. Diretoria de Extensão e Pós-Graduação. Anhanguera Educacional, p. 1-34, 2011.
ALVES, Nilda. Trajetórias e redes na formação de professores. DP & A Editora, 1998.
aprendizagem. RENOTE. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 5, p. 25-38.
BEHAR, P.A. e colaboradores (2009). Modelos pedagógicos para a educação a distância. Porto Alegre: Artmed.
BEHAR, P.A.; PASSERINO, L., BERNARDI, M. (2007). Modelos Pedagógicos para
Educação a Distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da terra. São Paulo: Petrópolis, 2000.
HERMIDA, Jorge Fernando; BONFIM, Cláudia Ramos de Souza. A educação à distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, v. 166, p. 181, 2006.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Papirus Editora, 2003.
LANDIM, Claudia. Educação a distância: algumas considerações. Disponível em: . Acesso em: 12 de fevereiro de 2020.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1993.
LOSSO, Adriana Regina Sanceverino. Reflexões sobre a Educação a Distância – o papel do professor tutor na perspectiva da mediação pedagógica. 2001. Disponível em: < http://www.periodicos.udesc.br>. Acesso em: 12 de fevereiro de 2020.
LUCENA, Marisa. Um modelo da escola aberta na Internet: Kidlink no Brasil. Rio de Janeiro: Brasport, 1997.
MASETTO, Marcos T. Mediação Pedagógica e o uso da tecnologia. In: Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
MERCER, Neil; ESTEPA, Francisco Gonzáles. A educação a distância, o conhecimento compartilhado e a criação de uma comunidade de discurso internacional. In: LITWIN, Edith (Org.) Educação a distância – temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
MORAES, Caroline Moreira de. A importância e função do tutor na EaD. Anuário da produção acadêmica docente. Campo Grande: Anhaguera Educacional, v. 05, n. 13, p.9-17, 2011.
PEREZ, Francisco Gutierrez; PRIETO, Daniel. A mediação pedagógica: educação a distância alternativa. Papirus, 1994.
RAMAL, Andrea Cecilia. Pedagogo: a profissão do momento. Rio de Janeiro: Gazeta Mercantil, 2002.
RODRIGUES, E. M. La Investigatición sobre educación a distancia el ámbito iberoamericano: sus características, avances y retos. In Revista iberoamericana de Educación Superior a Distancia, vol.1, octubre, 1997.
SÁ, I. M. A. A educação a distância: processo contínuo de inclusão social. Fortaleza: CEC, 1998.
SAMPAIO, Marisa Narcizo; LEITE, Lígia Silva. Alfabetização tecnológica do professor. Petrópolis - RJ: Vozes, 1999.
ZABALA, A. (1999). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).