State, educational system and school management in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp560-582

Keywords:

Educational system, School management, Dependency, Mozambique

Abstract

The article focuses on the analysis of the main advances in the design of the Mozambican educational system, demarcating the different phases of its history and the implications for school management. With a qualitative research and emphasis on the stages of literature review and document analysis, it retraces the socio-historical path of the constitution and consolidation of this educational system and comprises the three phases that demarcate the main ruptures of its educational model: pre-colonial period, colonialism and post-national independence. The results demonstrate a system that directly suffered the social implications of the civil war processes and, due to its colonial history, is marked by discontinuities, international dependence, timid presence of the State and legitimacy of public-private partnerships with companies with foreign capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Ferreira da Silva, Universidade Nova de Lisboa

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Nova de Lisboa.

Sebastião Juvêncio Rumbane, Escola de Jornalismo (Moçambique)

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), com bolsa CAPES/PROAFRI.

References

AZEVEDO, Joaquim. Sistema educativo mundial. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2007.

BAIA, Alexandre H. M. Os meandros da urbanização em Moçambique. GEOUSP - Espaço e Tempo, São Paulo, n. 29 - Especial, p. 03-30, 2011.

CASTIANO, José; NGOENHA, Severino; BERTHOUD, Gérald. A longa marcha duma “educação para todos” em Moçambique. Maputo: Imprensa Universitária, 2005.

CORREIA, Nelsio Gomes. Ativismo feminino em África: dinâmicas e perspectivas. Revista África e Africanidades, ano XIII, n. 3, p. 1-14, maio 2020.

DIAS, Hildizina Norberto. Diversidade cultural e educação em Moçambique. Revista V!RUS, São Carlos, no 4, pp. 1-15, 2010.

DOMINGOS, Alberto B. A educação e as organizações democráticas em Moçambique: experiências da revolução popular”. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 227-251, 2015.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Lisboa: Edições 70, 2007.

GHILARDI, Franco; SPALLAROSSA, Carlo. Guia para Organização da Escola. 2. ed. Porto: Edições ASA, 1991.

GOLIAS, Manuel. Sistema de Ensino em Moçambique. Maputo: Escolar, 1983.

GÓMEZ, Miguel Buendía. Educação Moçambicana - História de um processo (1962-1984). Maputo: Livraria Universitária UEM, 1999.

HUMBANE, Eduardo Moises. Educação e diversidade: o caso de Moçambique. Sinais, Vitória, n. 21, n. 1, p. 7-26, 2017.

LUCK, Heloisa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

MANGANA, Gregório Adélio. Paradigmas socioculturais, educação e desenvolvimento em Moçambique: uma perspectiva epistemológica. UDZIWI - Revista da Educação, Maputo, n. 19, p. 5-12, 2014.

MOÇAMBIQUE, República Popular de. Constituição da República Popular de Moçambique. Maputo: Assembleia da República. 1975.

MOÇAMBIQUE, República de. Sistema Nacional de Educação. Lei nº 4/83, de 23 de Março de 1983. Maputo: Imprensa Nacional, 1983.

MOÇAMBIQUE, República de. Sistema Nacional de Educação. Lei nº 6/92, de 06 de Maio de 1992. Maputo: Imprensa Nacional, 1992.

MOÇAMBIQUE, República de. Plano Estratégico da Educação e Cultura 2006 – 2011. Maputo: Ministério da Educação e Cultura, 2006.

MOÇAMBIQUE, República de. Plano Curricular do Ensino Secundário Geral. Maputo: Instituto Nacional para Desenvolvimento da Educação, 2007.

MOÇAMBIQUE, República de. Sistema Nacional de Educação. Lei nº 18/2018, de 28 de Dezembro de 2018. Maputo: Imprensa Nacional, 2018.

NGOENHA, Severino; CASTIANO, José P. Pensamento Engajado: Ensaio Sobre filosofia africana, Educação e Cultura política. Maputo: Editora Educar, 2011.

QUIMUENHE, Ancha. História da educação moçambicana no seculo XX: Lei 4/83 e 6/92 do Sistema Nacional de Educação. Revista Científica de Educação, Inhumas, v. 3, p. 1-14, 2018.

SANTOS, Fabiano Villaça dos. Expansão portuguesa: Moçambique. Brasília: Arquivo Nacional, 2017. Disponível em http://historiacolonial.arquivonacional.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=3053&Itemid=327. Acesso em 04 jul. 2021.

SERRA, Carlos. (Org.). História de Moçambique. Maputo: Livraria Universitária da UEM, 2000.

ZAMPARONI, Valdemir. As ‘Escravas Perpétuas’ & o ‘Ensino Prático’: Raça, Gênero e Educação no Moçambique Colonial, 1910-1930. Estudos Afro-Asiáticos, ano 24, n. 3, p. 459-482, 2002.

Published

2022-06-10

How to Cite

SILVA, Camila Ferreira da; RUMBANE, Sebastião Juvêncio. State, educational system and school management in Mozambique. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 560–582, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp560-582. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12777. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.