The value of records in the Institutional Portal of PIBID Unipampa for scientific dissemination
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14131Keywords:
Science Teaching, Basic Education, Pedagogical Innovation.Abstract
The objective of this work is to present the vision of a PIBID scholarship holder, majoring in Natural Sciences, based on posts and records on the Institutional Portal. This is a qualitative research, through the characterization method, which consists of a narrative review, starting from a successful experience, in which the scholarship holder assures the importance of the program for his academic-professional education and all the income from scientific dissemination in Science Teaching, in times of the COVID-19 pandemic. The Porta posts are the result of successful activities in readings, lives, webinars and training, highlighting, among them: the socio-anthropological survey, PIBID Culture, the gamification workshop and INTRAPIBID that provided the socialization of the main experiences of pibidians. These experiences contributed significantly to the development of the teaching practice and academic-professional training of the scholarship holder.
Downloads
References
BARBOSA, I. P.; FRIEDMANN, M. M. P.; AMARAL, R. G. do. Projeto Político Pedagógico: uma análise sobre a participação democrática na escola. Revista Percurso - NEMO, Maringá, v. 12, n.2 , p. 157-177, 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/57116. Acesso em: 14 jun. 2022.
CAMPOS, V. T. B; SILVA, F. D. A. (Trans)formação da docência: contribuições das experiências de vida à formação inicial de professores. Educação Temática Digital, v. 21, n. 1, p. 242-258, 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v21i1.8650510.
CONRAD, B. C; CESCHINI, M. DA S. C.; CUNHA, F. I. J. Processos de Ensino e Aprendizagem de Biologia no Ensino Remoto Emergencial: Possibilidades de Inovação Pedagógica?. EaD em Foco, v. 12, n. 1, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1639.
CUNHA, F. I. J. et al. Dificuldades para a efetivação da inclusão no Brasil: sistematizando a realidade em função das Políticas Públicas. In: CUNHA, F. I. J.; MOURAD, L. A. de F. A P. (Orgs). Educação Especial Inclusiva: Diálogos da Educação Básica ao Ensino Superior. Curitiba: Editora Reflexão Acadêmica, 2021. p. 16-31.
CUNHA, F. I. J.; SOARES, C. B.; DINARDI, A. J. PIBID Ciências Da Natureza: entrelinhas e narrativas de um pibidiano e o contexto da rede pública de ensino. In: ALMEIDA, R. S. de; MELO, M. A. V. de. (Orgs). Práticas pedagógicas em seus diversos contextos formativos. Recife, PE: Centro Paulo Freire Estudos e Pesquisas, 2022. 198-209.
DALTO, M. R.; FARIA, A. A. de. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisa em Psicologia, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/43015/29664#mailfim. Acesso em: 27 fev. 2022.
DINARDI, A. J; CUNHA, F. I. J.; VERÇOSA, J. V. S.; LEITE, A. P. Contribuições do PIBID Ciências da Natureza para o Letramento Científico na Educação Básica. Revista Educar Mais, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 1114–1128, 2021. DOI: https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2485.
FERREIRA, S. L. M. B.; LACERDA, F. K. D. de. A importância do diário de bordo na formação docente: uma experiência no projeto PIBID de Nova Friburgo, RJ. In: VIII Encontro Regional de Ensino de Biologia RJ/ES – 11 a 13 de setembro de 2017. Rio de Janeiro, RJ. UNIRIO – UFRJ - IBC. Disponível em: https://polofriburgo.files.wordpress.com/2018/02/artigo-viii-erebio-dic3a1rio-de-bordo.pdf. Acesso em: 09 jun. 2022.
FRANCO, R. M.; CARRIÇO, M. R. S.; GALARÇA, R. C. G.; SILVA, F. F. da. Socio-anthropological research: dialogical strategy for the construction of the preliminary diagnosis of school reality. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e514974330, 2020. Doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4330.
LIBÂNEO, J. C. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 159, p. 38-62, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143572.
LIMA, R. M. de S.. Projeto Político-Pedagógico, na perspectiva freireana: participação e diálogo. 2011. 149f. Dissertação - Mestrado em Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/9637/1/Regina%20Maria%20de%20Sousa%20Lima.pdf. Acesso em: 03 fev. 2022.
MELLO, E. M. B.; SALOMÃO DE FREITAS, D. P. S. de. Formação acadêmico-profissional de professores(as). Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 11, n. 20, p. 195-200, 12 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i20.215.
MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Doi: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.
OLIVEIRA, L. M.; BARBOSA, M. I. O PIBID em tempos de Pandemia: uma perspectiva de pibidianos em meio remoto. In: Encontro Gaúcho de Educação Matemática - 21 a 23 de julho de 2021. Anais [...] Universidade Federal de Pelotas, Edição virtual, 2021. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/egem2021/files/2021/07/063.pdf. Acesso em: 14 jun. 2022.
OLIVEIRA, F. M. C. de; SCHWINGEL, P. A. Formação acadêmico-profissional e o exercício da profissão docente: elementos constitutivos e significativos da docência. In: V Congresso Nacional de Educação. [...] Anais V CONEDU, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA1_ID7772_13082018153720.pdf. Acesso em: 14 jun. 2022.
OTANI, M. A. P.; HIGA, E. de F. R.; MARIN, M. J. S.; PINTO, A. A. M.; LAZARINI, C. A. Compreensão de mestrandos da área interdisciplinaridade sobre a pesquisa qualitativa. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo (SP), v.7, n.14, p. 193-207, ago. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2019.v.7.n.14.275.
PEREIJA JÚNIOR, R. G.; LEMES, H. C. D. A importância do relato de experiência docente na retratação do cotidiano escolar. Cadernos de Educação Básica, v. 5, n. 2, p. 1-14, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33025/ceb.v5i2.2782.
PORLÁN, R.; MARTÍN, J. El diario del professor: un recurso para la investigación en el aula. Sevilla: Díada, 1997.
PROJETO INSTITUCIONAL PIBID UNIPAMPA. Edital PIBID 2020. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/pibid/files/2021/01/projetoinstitucional_pibid-unipampa_02-03-2020-1.pdf. Acesso em: 27 fev. 2022.
SILVA, T. T. da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. 1ª reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
VOSGERAU, D. S. A. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista de Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).