The teaching internship in Emergency Remote Teaching (ERT)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14198

Keywords:

Teaching internship, Emergency remote teaching, Postgraduate studies, Pedagogical practice

Abstract

The objective of this study was to report the experiences lived in the postgraduate course in the teaching internship in higher education at the Emergency Remote Teaching (ERT) and their contributions to teacher training. This was a qualitative study, supported by participant observation and Discursive Textual Analysis (DTA). We list three categories of analysis: Adoption of Information and Communication Technologies (ICTs); Educational Practice and Strategies in the ERT and, the teaching internship in the ERT. We conclude that the use of ICTs needed to be resized in attention to the students’ difficulties; that the educational practice and teaching strategies employed were fundamental for the qualification of the ERT. Finally, the teaching internship allowed a resignified look at teacher training and practice.

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Author Biographies

Geane das Chagas Silva, Universidade Federal do Amazonas - UFAM; Secretaria Estadual de Educação do Amazonas -SEDUC

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2021), integrante do Laboratório de Estudos em Comportamento Motor Humano - LECOMH. Possui Graduação no curso Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA (2013); Graduação em Licenciatura Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2004) e Especialização em Didática do Ensino Superior - FASE (2005). Atualmente é Supervisora Pedagógica da Coordenadoria Regional de Educação de Manacapuru da Secretaria de Estado de Educação e Desporto. Desenvolve pesquisas em Educação Especial, Educação Inclusiva, Educação Física Escolar, Meio Ambiente e Educação. Tem experiência na área de Educação Física Escolar, em Ciências Biológicas e Supervisão Pedagógica. 

Darianny Araújo dos Reis, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Professora Adjunta da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD/Portugal). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e em Desenvolvimento Curricular e Inovação Educativa pela Universidade do Minho (UMINHO/Portugal). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas, com Habilitação em Orientação Educacional e Supervisão Escolar. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em formação docente, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo escolar, educação integral, formação e identidade docente, pedagogia e didática histórico-crítica, didática desenvolvimental, planejamento educacional e avaliação educacional e das aprendizagens.É atualmente vice-líder do Grupo de Pesquisa Sociologia Política da Educação (GRUPESPE/UFAM), onde coordena as Linhas de Pesquisa "Políticas Curriculares, educação e formação" e "Estudos da criança e do adolescente: abordagens multidisciplinares" e coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID/PEDAGOGIA/UFAM).

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Published

2023-02-02

How to Cite

SILVA, Geane das Chagas; ARAÚJO DOS REIS, Darianny. The teaching internship in Emergency Remote Teaching (ERT). Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–20.e14198, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14198. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14198. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

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