Inclusion of persons with disabilities in higher education
a study on Argentina, Brazil and Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16439Keywords:
Person with Disability, University education, Educational Policies, InclusionAbstract
This research refers to the comparative study of educational policies for the inclusion of people with disabilities in higher education, focusing on the policies developed by the federal education systems of the following countries: Argentina, Brazil and Paraguay.
Downloads
References
AMARAL, L. A. Pensar a diferença/deficiência. Brasília: CORDE, 1994.
ARGENTINA. Constitución de la Nación Argentina. Buenos Aires, 1994.
ARGENTINA. Ley de Educación Nacional. Lei Nº 26.206. Buenos Aires, 2006.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, Senado
Federal, 1988.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº
/96. Brasília: 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf
Acesso em: 17 de dez de 2020.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Lisboa, 1970.
CARVALHO, A. R. de. Inclusão social e as pessoas com deficiência: uma análise na perspectiva crítica. 2009. 178 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Oeste do Paraná, Cascavel.
CHAUI, M. A Universidade Pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, set./dez. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf>. Acesso em: 07 de dez de 2021.
CHIROLEU, A. Políticas públicas de Educación Superior en América Latina: ¿democratización o expansión de las oportunidades en el nivel superior?. Espacio Abierto, Maracaibo, v. 22, n. 2, p. 279–304, 2013. Disponível em:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12226914006. Acesso em: 8 de nov. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011 [1996].
MAZZOTTA, M. J. S. Educação Especial no Brasil: História e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 1996.
PARAGUAY. Constitución de la República de Paraguay. Asunción, 1992.
PARAGUAY. Ley general de Educación. Ley nº 1.264/98. Asunción, 1998
PIOVESAN, F. Ações Afirmativas e Direitos Humanos. Revista USP, São Paulo, n.69, p. 36-43, março/maio de 2006.
ONU. Declaração de Salamanca: sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Espanha, 1994.
PORTZ, S. da S. Fronteiras e Vivências: Moisés Santiago Bertoni, Memórias e Centralidades. Tese de Doutorado em Sociedade, Cultura e Fronteiras, Foz do Iguaçu, 2020.
QUIJANO, A. El fantasma del desarrollo en América Latina, Rev. Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, Vol. 6, n. 2, 2000, p. 73-90.
SANTOS, W. Pessoas com deficiência e inclusão no trabalho na, in: Cad. Bras. Ter. Ocup., São Carlos, v. 25, n. 4, p. 839-854, 2017. Disponível in: https://fi-admin.bvsalud.org. Acesso em: 28 de novembro de 2022.
SILVA, O. M. A epopeia ignorada: a história da pessoa deficiente no mundo de ontem e de hoje. São Paulo: CEDAS, 1987.
UNESCO. Educação para Todos na América Latina. Caribe. 2006. Disponível em: < https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147>. Acesso em: 20 dez. 2021.
UNESCO. Metas educativas 2021: desafios y oportunidades. 2010. Disponível em: < https://siteal.iiep.unesco.org/pt/node/3209> Acesso em: 21 dez. 2021.
VÁZQUEZ, A. La discapacidad en América Latina. Organizacíon Panamerica de la Salud. 2007.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem . São Paulo: Martins Fontes, 1988.
ZART, L. e VAILANT, C. (Org.). Incubação em economia solidária: empreendimentos em redes e resistência camponesa. Cáceres, MT: UNEMAT Editora, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).