The understanding of pedagogy undergraduates about the relationship between plagiarism and artificial intelligence for writing academic texts
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe17526Keywords:
Plagiarism, Cyberplagiarism., Artificial Intelligence, Higher EducationAbstract
The article critically analyzes the understanding of Pedagogy students about the interrelationship between plagiarism and the use of Artificial Intelligence (AI) for the production of written texts. The article addresses conceptual aspects of plagiarism, cyberplagiarism and AI for text production. Content Analysis (BARDIN, 1977) was used as a methodology. The data was generated during the first semester of 2021, which was before ChatGPT was launched in 2023. Pedagogy students from the face-to-face and distance learning modalities at the University of Brasília (UnB) took part in the research, with 108 answering the questionnaire and 16 being interviewed. As a result of the questionnaire, 53.7% of the students admitted that they would use an AI tool to create, organize and write dissertations; in the interview, 8 of the 16 interviewees said that they would use it; the students show a limited conception of plagiarism in relation to norms and referencing and, when presented with specific situations in which there is a need to judge whether or not plagiarism has occurred associated with the use of AI in the writing of academic texts, the majority are unable to identify plagiarism. The students were concerned about questions of authorship when using AI to write texts. In view of the growing trend towards the use of AI for writing texts, it is important to provide academics with a space for questioning, training and learning about the meaning and use of this technology, fostering the development of authorship, the ethical use of AI and an understanding of situations involving plagiarism.
Downloads
References
ALVES, M. F.; MOURA, L. O. B. M. de. A escrita do artigo acadêmico na universidade: autoria x plágio. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 77-93, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ides/a/K8drP4gCkYmt7XR5Jcbbsvx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jan. 2023.
ANSON, C. AI-Based Text Generation and the Social Construction of "Fraudulent Authorship": a revisitation. Composition Studies, v. 50, n. 1, p. 37-46, 2022. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1361686. Acesso em: 23 ago. 2023.
ARAÚJO, M. O uso de inteligência artificial para a geração automatizada de textos acadêmicos: plágio ou meta-autoria? Logeion: filosofia da informação, v. 3, n. 1, p. 89-107, 2016. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/3012. Acesso em: 7 set. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.
BOA SORTE, P. et al. Inteligência artificial e escrita acadêmica: o que nos reserva o algoritmo GPT-3? Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 7, n.00, p.1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15352. Acesso em: 25 set. de 2022.
CARMO, C. R. S.; CARMO, R. O. S. A Inteligência Artificial e os desafios na avaliação da escrita acadêmica. Cadernos função, v. 21, n. 53, p. 130-154, 2022.
COMAS, R.; SUREDA, J. Ciber-plagio académico. Una aproximación al estado de los conocimientos, Revista Textos de la CiberSociedad, 10. Temática Variada. 2007 Disponível em: http://www.cibersociedad.net. Acesso em: 10 fev. 2023.
DINIZ, D; MUNHOZ, A. T. M. Cópia e pastiche: plágio na comunicação científica. Argumentum, v. 1, n. 3, p. 11-28, 2011
FYFE, P. How to cheat on your final paper: assigning AI for student writin. AI & Society: knowledge, culture and communication, London, 10 mar. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s00146-022-01397-z. Acesso em: 12 out. 2022.
GALLENT TORRES, C.; TELLO FONS, I. Percepción del alumnado de traducción de la Universidad Internacional de Valencia (VIU) sobre el ciberplagio académico. Revista Digital Investegigación en Docencia Universitaria, Lima, v. 11, n. 2, p. 90-117, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.563. Acesso: 10 fev. 2023.
GEBRAN, Mauricio Pessoa. Tecnologias Educacionais. Curitiba, PR: IESDE Brasil S.A, 2009.
KROKOSCZ, Marcelo. Abordagem do plágio nas três melhores universidades de cada um dos cinco continentes e do Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 48, set.-dez. 2011.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
LOPES, C. Ciberplágio. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, p. 63-73, 2023.
LOPES, C.; COMAS FORGAS, Rubén; CERDÀ-NAVARRO, Antoní. A magia de escrever textos acadêmicos está ameaçada pela Inteligência Artificial? Pesquisa em Foco. São Luís, v. 28, n. 2, jul.-dez. 2023. Disponível em: http://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO. Acesso em: 20 dez. 2023.
MEDEIROS, L. F. de. Inteligência artificial aplicada: uma abordagem introdutória. Curitiba: InterSaberes, 2018.
PEREIRA, L. P.; LANKATHILAKE, M. A. AI in higher education: a literature review of ChatGPT and Guidelines for Responsible implementation. Internacional Journal of research and innovation in social science, v. 7, n. 6, p. 306-3014, jun. 2023.
PERKINS, M. Academic integrity considerations of AI Large Language Models in the post-pandemic era: ChatgPT. Na beyond. Journal of University Teaching & Learning Practice, v. 10, 2023.
RODRIGUES, S.; LOPES, C. O silêncio do PNLD e dos livros didáticos sobre o ciberplagiarismo. Práxis Educativa, [S. l.], v. 18, p. 1–17, 2023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21432. Acesso em: 4 set. 2023.
ROE, J.; PERKINS, M. What are Automated Paraphrasing Tools and how do we address them? A review of a growing threat to academic integrity. Int J Educ Integr, v. 18, n.15, p.1-10, 2022. Disponível em: https://edintegrity.biomedcentral.com/articles/10.1007/s40979-022- 00109-w#citeas. Acesso em: 4 out. 2021.
ROGERSON, A. M.; MCCARTHY, G. Using Internet based paraphrasing tools: Original work, patchwriting or facilitated plagiarism? International Journal for Educational Integrity, v. 13, n. 2, p. 1-15, 2017.
UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA, UnB. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia (PPPCP): diurno (código e-mec 150). Brasília, 2018.
VIEGAS, C. M. R; POLI, L. M. O direito autoral no ciberespaço: a utilização autorizada e não autorizada de obras alheias. Jusbrasil, 2021. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/artigos/o-direito-autoral-no-ciberespaco-a-utilizacao-autorizada-e-nao-autorizada-de-obras-alheias/859716827. Acesso em: 4 set. 2023.
VITAL, B. de O. P. A inter-relação entre plágio e inteligência artificial na escrita acadêmica: uma análise a partir da compreensão de graduandos em pedagogia. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2023. Em processo de depósito no repositório da Biblioteca Central da UnB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).